- İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi
- Issue: 53
- ‘Taht Oyunları’ Dizisinde İdeoloji ve Hegemonik Söylemin İnşası
‘Taht Oyunları’ Dizisinde İdeoloji ve Hegemonik Söylemin İnşası
Authors : Mikail Boz
Pages : 52-76
Doi:10.47998/ikad.795129
View : 10 | Download : 3
Publication Date : 2021-03-31
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmanın amacı, George R. R. Martin’in eserinden televizyon dizisi olarak uyarlanan Taht Oyunları (Game of Thrones, 2011-2019) dizisindeki hanelerin, iktidarı ele geçirme ya da onu korumak için hegemonik ideolojilerini nasıl bir söylem ile ortaya koyduklarını belirlemektir. Eser iktidarı ele geçirmek ve onu korumak isteyen hanelerin mücadelelerini pek çok olasılığın devreye girdiği ve bilindik "iyi olanın” normal bir şekilde kazanmadığı bir şekilde işlemiştir. Bu bağlamda dizi sunduğu alternatif evrende her şeyin "doğallık” içinde gerçekleşmiş olduğu hissini yaratsa da, hanelerin iktidarını sağlamak için ne türden ideolojilere yaslandığı, hegemonik söylemlerini nasıl inşa ettiğini anlamak kültürel bir ürün olarak diziyi anlamlandırmaya yardımcı olacaktır. Gramsci’nin "hegemonya” ve sosyal bilimlerdeki "ideoloji” ve "söylem” gibi kavramlardan hareket eden çalışma hanelerin ideolojilerini L. Giannetti’nin ortaya koyduğu ideolojik spekturum ve dikotomiler yoluyla ortaya koymaya çalışmıştır. Hanelerin nasıl bir hegemonik söylem oluşturduğu ve filmdeki anlatının nasıl sonuca ulaştığı ortaya konarak filmin bu söylemlere nasıl yaklaştığı belirlenmeye çalışılmıştır. Dizide sona doğru "devrimci” niteliklerinin büyük ölçüde gerilediğini, daha kapalı, yarı demokratik-monarşik, seçkinci, panoptik bir izlemeye haiz bir yönetimin daha rasyonel ve çağcıl bulunduğunu söylemek mümkündür. Hegemonik söylem "aşırı” olarak nitelendirilebilecek politik ve dini akımların başarısız olacağı bir yapıya dayanmaktadır.Keywords : Game of Thrones, İdeoloji, hegemonik söylem, gerçeklik etkisi