- HUMANITAS - Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 5 Issue: 10
- ‘BARBARLARI BEKLERKEN’: DEREK MAHON’IN ‘POEM BEGINNING WITH A LINE BY CAVAFY’ ADLI ŞİİRİNDE ÖTEKİ İM...
‘BARBARLARI BEKLERKEN’: DEREK MAHON’IN ‘POEM BEGINNING WITH A LINE BY CAVAFY’ ADLI ŞİİRİNDE ÖTEKİ İMGESİ
Authors : Mümin Hakkioğlu
Pages : 27-39
Doi:10.20304/humanitas.289417
View : 11 | Download : 3
Publication Date : 2017-12-20
Article Type : Research
Abstract :İskenderiyeli şair Konstantinos Kavafis, ‘Barbarları Beklerken’ adlı şiirinde, ötekine yüklenen anlamlar çerçevesinde yönetici erkin iktidarını nasıl sürdürdüğünü gözler önüne sermekte ve ötekinin yokluğunun var olan sosyo-politik düzeni nasıl derinden sarstığını anlatmaktadır. Bir çok yazınsal çalışmanın ilk örnekliğini oluşturan bu şiir, Kuzey İrlandalı şair Derek Mahon’ın ‘Poem Beginning with a Line by Cavafy’ adlı şiirine de esin kaynağı olmuştur. Mahon, bu şiirinde, Katolik varlığını saplantıya dönüştüren egemen Protestan anlayışı sorgulayarak uygar bireyin açmazını irdelemektedir. Daha çok ‘Barbarları Beklerken’in ‘Poem Beginning with a Line by Cavafy’deki izlerini temel alan bu çalışma, 1998 yılında imzalanan Hayırlı Cuma Antlaşması’na kadar geçen zaman içinde Kuzey İrlanda’daki Protestanların egemenliklerini sağlamlaştırmak için Katolik varlığını politik araç olarak nasıl kullandıklarını ve bu tarihsel tehdit algısını bir paranoyaya nasıl dönüştürdüklerini anlatmaktadır. Barbarlar her iki şiirde de egemen düzen için kullanışlı günah keçileridir. Ancak, Kavafis’inkilerin aksine, Mahon’ın barbarları sınırların ötesinde değil, uygar kişi ile birlikte yaşamakta ve onun yaşam tarzına öykünmektedirler. Uygar kişi ise bu benzeşme arzusunu bile tehdit olarak algılamakta ve ötekine karşı olumsuz pozisyon alışı ile giderek korktuğu şeye dönüşmektedir. Kavafis’in barbarları çöken uygarlığın çareleri ise, Mahon’ın barbarları hem Protestan paranoyanın araçları hem de kültürel yönden çöken toplumun ürünleridir.Keywords : Derek Mahon, Konstantinos Kavafis, Barbar, Öteki, Korku İdeolojisi