- Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi
- Vol: 4 Issue: 8
- HİLÂL KARAHAN’IN KIRK YAMA KIRK YARA’SINDA KADIN
HİLÂL KARAHAN’IN KIRK YAMA KIRK YARA’SINDA KADIN
Authors : Emel Koşar
Pages : 621-630
View : 8 | Download : 5
Publication Date : 2021-12-31
Article Type : Research
Abstract :Şair, yazar, çevirmen ve tıp doktoru Hilâl Karahan’ın Kırk Yama Kırk Yara’daki şiirleri kendi bedeni, kıyafeti, eğitimi, evliliği ve geleceği hakkında söz sahibi olamayan, fiziksel ve psikolojik şiddete maruz kalan, tecavüze uğrayan kadınların sesini taşır ve dramlarını yansıtır. Farklı coğrafya ve kültürlerden kadınların acılarına tanık/ortak olan Karahan’ın Kırk Yama Kırk Yara’daki anlatımcı şiirleri görseller ve haber alıntılarıyla birlikte belgesel niteliği de taşır. Kadının toplumdaki yerinin, cinselliğinin, evliliğinin, anneliğinin sorgulandığı şiirlerde Hilâl Karahan’ın feminist duyarlığı ve kız kardeşleşmekten yana olduğu göze çarpar. Kırk Yama Kırk Yara’daki belgesel yanı öne çıkan anlatımcı şiirleri besleyen Hilâl Karahan’ın lirik tavrıdır. Şiirlerdeki duygu aktarımı fotoğraflarla perçinlenir ve kitabın tematik bütünlüğünü sağlar. Karahan’ın şiir öznelerinin hayata dair umutsuz ve karanlık bir tablo çizdikleri söylenebilir. Kırk Yama Kırk Yara’nın "dul ağıdı” bölümündeki "ege denizi’nde ölüm”, "mülteci çadırı”, "boko haram”, "küçük, siyah…”, "beyaz tarak”, "dul”, "dul ağıdı”, "tahliye” ve "alaplı şiirleri” bölümündeki "kızlar bayramı”, "vajinismus tedavisi”, "tüp bağlatma”, "fındık işçileri”, "fındık çadırında gerdek”, "ensest” adlı şiirler kadının kendine ait bir odası/özgürlüğü olmadığını kanıtlar.Keywords : şiir, kadın, çocuk, feminizm, biyoloji