- Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
- Vol: 27 Issue: 47
- Refik Fersan’ın Bestecilik Yönü ve Arazbarbuselik Saz Semaisinin İncelenmesi
Refik Fersan’ın Bestecilik Yönü ve Arazbarbuselik Saz Semaisinin İncelenmesi
Authors : Selahaddin Abidin, Cabbar Sami Büyüköztekir
Pages : 509-519
Doi:10.32547/ataunigsed.944140
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2021-10-28
Article Type : Review
Abstract :Bu çalışmada Refik Fersan’ın daha önce incelenmemiş olan Arazbarbuselik Saz Semaisi’nin makam analizi yapılmaktadır. Bu eserin seçilmesinin sebepleri, bu eserin tambur için yazılmış en zor eserlerden biri olması, Türk Müziği ile Batı Müziğinin sentezini yapan önemli eserlerden bir tanesi olarak kabul edilmesi ve eserin normal saz semaisi formlarının dışında olması olarak sıralanabilir. Bu çalışma ile Türk Müziği’nde önemli bir yere sahip bestekar ve tambur üstadı Refik Fersan’ın önemli bir eserinin incelemesinin Türk Müziği literatürüne kazandırılması amaçlanmaktadır. Makam analizi yapmak için eser ölçü ölçü çözümlenmek sureti ile ele alınmaktadır. Ayrıca bestekarın yaşadığı döneme ait bilgi verebilmek için kaynak tarama yönteminden faydalanılmıştır. Refik Fersan’ın üstadı olduğu tambur, gelenekte ağırbaşlı çalınan bir enstrüman olmasına rağmen, Tamburi Cemil Bey ile daha dinamik bir çalım şekli almış, öğrencisi olan Refik Fersan da çalışmada incelenen eseriyle tamburu, sazın sınırlarını zorlayan bir noktaya taşımıştır. Eserde, çok az kullanılan bir makam olan Arazbarbuselik makamının bestekar tarafından çok iyi bir şekilde işlenmesi, günümüzdeki sanatçılara ve icracılara makamların daha iyi anlatılması ve az kullanılan makamların kullanımının özendirilmesi açısından bir örnek oluşturmaktadır. Bu çalışmada nitel bir araştırma yöntemi olarak Refik Fersan’ın eserinin Ferhat Devecioğlu tarafından notaya alınmış şekli kullanılmıştır.Keywords : Refik Fersan, Arazbarbuselik Saz Semaisi, Tambur