- Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
- Vol: 26 Issue: 45
- Benlik Krizi Bağlamında Modernist Oyun Yazarı Masktan Ne Umdu?
Benlik Krizi Bağlamında Modernist Oyun Yazarı Masktan Ne Umdu?
Authors : Banu Ayten Akin
Pages : 630-638
Doi:10.32547/ataunigsed.767487
View : 8 | Download : 4
Publication Date : 2020-10-22
Article Type : Review
Abstract :Modern tiyatroda mask, oluş ile ilgili krizlerin örneklenmesinde kullanılmıştır. Tiyatroda benlik krizi, yüzü başkalaştıran, genel ifadede donduran mask aracılığıyla farklı amaçlarla, farklı yazarlar tarafından sıklıkla kullanılmıştır. Özneyi yeniden bütüncülleştirmeye çalışan bir çağda, çağdaş yazar somut veya soyut masktan ne ummuştur? Bilindiği gibi dramatik yazarlıkta bir kavram olarak karakter, modern özne biçimlerine derinden bağımlıdır. Aynı zamanda benliğin algısı ve benlik ile dünya arasındaki ilişkilerdeki değişikliğin bir tezahürünü kendinde oluşturmaktadır. Benliğin asal krizi yüz/maske kutuplaşmasına dayanır. Batı düşüncesinde maske, her zaman muhalefet anlamına gelir. Maske öznelliğin göstergesi olmasının tersine, eşsiz benlik, insan yüzü fikrinin son çaresidir. Maske, gerçek benlik yaratmanın imkânsızlığının bir işareti olsa da altta yatan bir melankoliye işaret eder. Maske ile belirgin yakınlıkları olan başka bir kavram ise metamorfoz kavramıdır. Kimlik kararsızdır, ancak metamorfoz onun hem kaybı hem de garantiye alınmış halidir. Metamorfoz anı, hem kendinden önce hem de sonraki anları içine alır. Paradoksal olarak, kimlik istikrarsızlaşırken bile kendisinin hayatta kalmasını sağlar. Bu çalışma Pirandello, Brecht, Genet ve Müller örnekleminde maske ve metamorfozun modern oyun yazınındaki yerini incelerKeywords : Maske, Metamorfoz, Benlik, Tiyatro, Modern, Modern, Modern, Modern, Postmodern, Postmodern, Postmodern, Postmodern