- Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
- Issue: 43
- Buhûrîzâde Mustafa Itrî Efendi’nin Segâh Yürüksemâîsi " Ah Tûti-i Mucize Gûyem" İsimli Ese...
Buhûrîzâde Mustafa Itrî Efendi’nin Segâh Yürüksemâîsi " Ah Tûti-i Mucize Gûyem" İsimli Eserin Makam, Usûl ve Beste-Güfte Açısından Analizi
Authors : Nuh Akmehmedoğlu, Özgür Sadık Karataş
Pages : 160-168
Doi:10.32547/ataunigsed.590735
View : 9 | Download : 2
Publication Date : 2019-10-26
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışma, esasen Klâsik Türk Mûsikîsi din-dışı formlarında sıklıkla kullanılan "tasavvufî mazmûnlar”ın nasıl bir işleve sahip olduğunu ve anlamdaki etkinliğini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda; Klâsik Türk Mûsikîsi’nin en önemli bestekârlarından biri olan Buhûrîzâde Mustafa Itrî Efendi’nin ünlü eseri "Tûti-i Mucize Gûyem” isimli eseri incelemeye alınmıştır. Araştırmada "Betimsel” yöntem kullanılmıştır. Betimsel yöntem kapsamında yer alan "Tarama” (Survey) modelinden yararlanılmıştır. Araştırma konusuna yönelik olarak kullanılan bu teknikler aracılığı ile elde edilen tüm veriler analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın evrenini Buhûrîzâde Mustafa Itrî Efendi’ye ait eserler, örneklemini ise Buhûrîzâde Mustafa Itrî Efendi’nin Segâh Yürüksemâîsi "Tûti-i Mucize Gûyem” isimli eserin Makam, Usûl ve Beste-Güfte Açısından Analizi oluşturmaktadır. Araştırmanın giriş bölümünde; mûsikî-edebiyat-tasavvuf ilişkisine dâir bilgilere yer verilmiştir. Bu bölümü takip eden Yöntem kısmında ise; araştırmanın hangi araştırma modeli ile yürütüldüğü, çalışmanın evren ve örnekleminin nasıl oluşturulduğu ve örneklemin içeriği, verilerin toplanmasında kullanılan veri toplama araçları ve toplanan verilerin nasıl analiz edildiklerine ilişkin yöntem bilgilerine yer verilmiştir. Yöntem kısmından sonraki bölümde; çalışma dâhilinde sıkça karşılaşılacak olan mazmûn ve güftelerdeki tasavvufî unsurlar ile eserin bestekârı hakkında genel bilgiler verilmiştir. Bulgular ve Yorum olarak adlandırılan bölümde ise eser; güfte, makam ve usûl açısından analiz edilmiştir. Çalışmanın son bölümü olan Sonuç bölümünde ise bulgular ve yorum neticesinde elde edilen tespitlere yer verilmiştir.Keywords : Klâsik Türk Mûsikîsi, Buhûrîzâde Mustafa Itrî Efendi, Makam, Usûl, Güfte, Mazmûn