- Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi
- Issue: 38
- POSTMODERN SANATTA NESNE VE MEKAN BAĞLAMI: İKİ TÜRK KADIN SANATÇI
POSTMODERN SANATTA NESNE VE MEKAN BAĞLAMI: İKİ TÜRK KADIN SANATÇI
Authors : Berna Coşkun Onan
Pages : 37-50
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2017-05-29
Article Type : Research
Abstract :Postmodern sanat hareketleri, öncelikle bir birey olan sanatçının, çeşitli büyük toplumsal olaylardan doğrudan etkilenmesi sonucu bazı kişisel fikirlerini, sanat yapıtına yansıtması nedeniyle 1960’larda Amerika’da ve bazı Avrupa ülkelerinde başlamıştır. Tüm sanat tarihi anlatısı boyunca değişime uğrayan sanat nesnesi, postmodern dönemde heykelin mekâna yayılması ve resmin yassı yüzeyinden çıkması gibi nedenlerle mekanla birlikte düşünülmektedir. Bu bağlamda, mekân kavramı farklı yönleriyle irdelenmiş ve sanat nesnesiyle ilişkisini örnekler yoluyla ortaya çıkarabilmek amaçlanmıştır. Ele alınan iki Türk sanatçı Hale Tenger ve Ayşe Erkmen, dönemin sanat anlayışlarını yansıttıklarından tercih edilmiştir. Her iki sanatçı da sanat işlerinde öncelikli eleman olarak mekânı yeni bir bağlamda kurgulayarak kullanmışlardır. Bu kurgularda Erkmen, kamu alanlarını sanat nesnesine dönüştürerek toplumsal konuları ele almış ve toplumsal tarihin verilerinden faydalanmıştır. Bunun yanında Tenger, mekan kurgularında öznel tarih verilerinden, kadın-erkek, ölüm-yaşam ve içerisi-dışarısı gibi karşıtlıklardan yararlanmış ve mekanın koku, ışık ve hareket gibi çeşitli boyutlarını da anlam oluşturma süreçlerine katarak, izleyeni şok etme yoluna gitmiştir.Keywords : postmodern, nesne, mekan, tarihsellik, öznellik