GERÇEKLİKTEN SOYUTA GİDEN YOL
Authors : Mehmet Emin Kayserili, Menduha Satir
Pages : 123-141
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2013-11-19
Article Type : Other
Abstract :20. yüzyıl bilimsel ve teknolojik buluşlar, yaşanan toplumsal olaylarla birlikte köklü değişimlerin yaşandığı bir yüzyıl olmuştur. Atomun parçalanmasından, Einstein’ın Görelilik kuramına kadar süren önemli gelişmeler, insan aklı, gerçekliğin algılanması konusunda o güne kadar bilinenlerin alt üst olmasına neden olmuştur. Sürekli hareket halinde olan dünya içinde sanatçının duyguları da bu hareketlenmeden doğal olarak besleniyordu. Sanat var olduğu günden bugüne ise sürekli değişen ama hiçbir zaman yok olmayan özne-nesne ilişkisi içinde gelişimini sürdürmüştür. 20. Yüzyıldan itibaren sanat yüzyıllar boyunca varlığını sürdüren natüralist anlayıştan arınmanın gerekliliğiyle, yeni oluşumların arayışı içine girer. Sanayi sürecinin hızlı yaşanması, insan algısı da paralel pratikleşmesi sonucunda gerçeklik kavramı konusunda farklı bakış açıları ortaya koyar. Bu gelişmeler artık gerçeğin görünenden farklı olduğunu, bilinç bu gerçeklik arayışın içinde öze ulaşmada neden, sonuç ilişkisi kurarak yoluna devam eder. Yaşanan bu gelişmeler sonucunda ortaya çıkan Empresyonist sanat anlayışı, natüralist sanat anlayışının da sonunu hazırlamıştır. Sanatta gelinebilecek gerçekliğin son noktası olarak tanımlanan natüralist anlayış içinde yapılacak her yeni hareket, sanatın kendini tekrarlamasından başka bir şey olmayacaktı. O zaman içinde şaşkınlık yaratan insan aklının ürettiği fotoğraf makinesi, ressamın günlerce sürdürdüğü gerçekliğe ulaşmadaki deha hazzını saniyelere indirerek elinden almıştı. Bu gelişmeler sonucunda ressamın resmin kendi içine kapanması, değişen gerçekliği ulaşmada resmin biçimsel sorunlarına döner. İşte bu nokta da resim sanatı, biçimi natüralist anlayıştan arındırarak soyut arayışların içine girer.Keywords : Sanat, Sanatçı, Gerçeklik, Doğacılık, Gelişim, Değişim, Soyut