19. yüzyılda Viyana ve Otto Wagner
Authors : Esma Değirmenci, Nuran Kara Pilehvarian
Pages : 109-138
Doi:10.37246/grid.420636
View : 14 | Download : 4
Publication Date : 2018-07-14
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmada Endüstri Devrimi sonrası ortaya çıkan Art Nouveau akımının Viyana’daki temsilcisi Otto Wagner’in hayatı ve yapıları incelenmektedir. Mimarın oldukça üretken geçirdiği meslek yaşamı boyunca farklı işlevlerde tasarladığı yapılarının, Viyana’nın 19.yy’da yeni bir kent görünümüne sahip olmasına oldukça katkısı olduğu anlaşılmaktadır. On dokuzuncu yüzyılda endüstri ve kentleşmenin yoğun olarak görüldüğü Viyana, Avrupa’nın en hızlı büyüyen şehirlerinden biri olmuştur. Kentin yeniden yapılanmasının ilk adımı olan İmparator Franz Joseph’in emriyle yıkılan kent surlarının yerine inşa edilmesi planlanan Ringstrasse düzenleme projesi, Otto Wagner’in kariyerinin ilk yıllarına rastlamaktadır. Wagner, Ringstrasse’de tasarladığı tarihsel canlandırmacı anıtsal binaların aksine kariyerinin ilerleyen yıllarında, tarihsel canlandırmadan vazgeçmiş ve çağın getirdiği teknolojiden faydalanan, işlevsel bir kullanımı tercih etmiştir. Kentte artan nüfus ile yeni yerleşim bölgeleri ortaya çıkmıştır. Yeni bölgelerin altyapı çalışmaları ve kent merkezine ulaşım ağının düzenlenmesi için düzenlenen yarışmayı Wagner kazanmış ve kentin planlama çalışmalarına başlamıştır. Hazırladığı projede Wagner, teknik binalara, çağdaş formların yanında estetik detaylar da katmıştır. Majolika Evi’nin cephe süsleme detaylarında öğrencilerinden oluşan Viyana Ayrılıkçıları/Sezession’a olan yakın tasarım anlayışını belli etmiş ve 1899 yılında grubun bir üyesi olmuştur. Viyana yeni mimarlığının öncülerinden olan Wagner, tasarladığı Posta Tasarruf Sandığı ve Steinhof Kilisesi gibi yapılarla 1900’lü yılların Avrupa mimarlık tarihinde yerini almıştır.Keywords : Otto Wagner, Modernizm, Viyana