- Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 18 IDEA Special Issue
- A Divine Cause for Abandoning Reason in Shakespeare’s King Lear
A Divine Cause for Abandoning Reason in Shakespeare’s King Lear
Authors : Gül Kurtuluş
Pages : 150-158
Doi:10.21547/jss.595324
View : 8 | Download : 4
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research
Abstract :Kral Lear Shakespeare’in yazdığı trajik oyunların en önemlilerinden biri diye düşünülebilir. Yaklaşık 400 yıl once yazılan eser günümüzde edebi eleştirmenlerin, psikologların ve psikiyatrların ilgisini çekmeye devam ediyor. Shakespeare’ın eserinde sergilediği çılgınlık örneği öylesine derin ki psikiyatrlar bu hastalığı ruhsal bozukluk, delilik ve demans gibi farklı yönleriyle teşhis ediyorlar. Lear’ın maruz kaldığı demans durumu kızlarıyla arasındaki bozuk ilişkinin sebep olduğu stres dolayısıyla artmıştır. Lear’ın tüm kızlarıyla arasında henüz çözümlenmeyen problem vardır. Lear kızlarını sadece bir baba olarak değil tıpkı bir annenin hissettiği aşkla sevmektedir. Kral Lear Elizabeth döneminin baba-erkil aile yapısını yansıtmaktadır ve baba figürü anne figürünün yokluğunda daha fazla vurgulanmıştır. Lear kendi krallığının en üst seviyesinde olan yönetici ve lider otorite sembolü olmakla birlikte ailesinin yegane ebeveyni ve reisi olarak kızlarına sevgi, şefkat veren anne ve baba rolünü birlikte üstlenmektedir. Kral Lear’ın gergin ve sıkıntılı zamanlarında başvurarak teselli alacağı ve kendini rahat hissedebileceği bir eşi yok ama kızları var. Oyun tam olarak Lear’ın kızlarından sevgi ve avuntu istediği bir sahneyle başlar. Cordelia babasının teselli isteğine olumsuz yanıt vererek çaresizlik içinde sevgi açlığı çeken Lear’ı tam bir karmaşanın içine iter. Eserin başından itibaren Lear’ın zihninde ve yönettiği krallıkta karmaşa ve düzen çatışması belirgindir. Böylesi bir karmaşa ortamında çılgınlık hem karmaşayı artıran hem de sonlandıran bir güç olarak görülür. Bir başka deyişle, çılgınlık oyunda tekrar düzen haline dönülmesi için etkili olur. Çılgınlıkla ilgili düşünürken ve tartışırken oyunda iki karakter ön plana çıkar: Çılgına dönen Kral Lear ve çılgın gibi davranıp o role bürünen Edgar. Bu çalışma King lear’ın çılgınlık olarak tanımlanan hastalığını yeni edebi yaklaşımlar ve çalışmalar ışığında araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma karmaşadan düzen haline dönen süreçte Kral Lear ve Edgar karakterlerindeki çılgınlıkla ilgili özellikleri ve hem mecazi hem de gerçek anlamda körlükten sağlıklı görme yeteneğine kavuşarak etraflarındaki olayları daha iyi anlayıp daha bilge karakterlere dönüşen Kral Lear ve Gloucester karakterleri incelemeyi amaçlamıştır.Keywords : Kral Lear, çılgınlık, psikoloji, trajedi, karmaşa, güç savaşları, ana babaya ait roller