- Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 18 Issue: 1
- "MESTÛRE-İ AŞK" PİYESİNDE MADALYONUN ÖTEKİ YÜZÜ
"MESTÛRE-İ AŞK" PİYESİNDE MADALYONUN ÖTEKİ YÜZÜ
Authors : Ozlem Kale
Pages : 50-55
Doi:10.21547/jss.429392
View : 15 | Download : 6
Publication Date : 2019-01-22
Article Type : Other
Abstract :Ahmet Muhtar’ın, 1885 yılında eski harflerle yayımlanmış "Mestûre-i Aşk yahut Muhabbetin Neticesi Cinayet” başlıklı beş perdelik piyesi, Tanzimat döneminin "kadın-erkek ilişkisi” temalı piyeslerinin ilginç bir örneğidir. Karabet ve Kasbar Matbaası tarafından basılan ve eski harfli orijinal nüshası Atatürk Kitaplığı’nda bulunan eserde, hem "tek taraflı yahut birbirinden habersiz yaşanan aşklar” hem de "sevmedikleri kişilerle zorla evlendirilen gençler” konusu bir arada işlenir. Piyes, başkasını sevmesine karşın istemediği biriyle evlendirilen genç kızın, gerdek gecesinde, bu işte hiçbir suçu olmayan eşini öldürecek kadar uç noktada bir intikam planı yapması itibarıyla aynı kategorideki diğer eserlerden ayrılır. Eserin incelenmeye değer bulunmasındaki bir başka etken de eserde yer alan karakterlerin iç sesleriyle dışa yansıyan konuşmalarının taban tabana zıt olmasıdır. Bu çalışmada eserin, aynı temalı diğer piyeslerle farkı ortaya konularak eserdeki karakterlerin iç (kafa) seslerinin, dışa yansıması halinde, hikayenin kaderinin nasıl değişeceği ve yazarın neden böyle bir tekniğe başvurduğu araştırılacaktır. Bunun yanı sıra eski harflerle yayımlanmış piyesin transkripsiyonu yapılarak okuyucuyla buluşmasına katkı sağlanacaktır.Keywords : Tiyatro, piyes, iç ses, gizli sevda, çeviri yazı.