Müzik Eğitiminde Kokas Pedagojisi
Authors : Tuğba Çağlak Eker
Pages : 759-774
View : 8 | Download : 4
Publication Date : 2020-08-06
Article Type : Research
Abstract :Müzik öğretim yaklaşımları genel olarak incelendiğinde Carl Orff, Émile Jaques-Dalcroze, Zoltán Kodály’ın deneyim odaklı yöntem ve tekniklerle, yaratıcılığın desteklenmesi ve geliştirilmesi yönünde bir görüşe sahip oldukları görülmektedir. Kodály’ın öğrencilerinden biri olan Klára Kokas, Kodály’ın müzik öğretim yaklaşımı ışığında uzun yıllar boyunca çocuklarla yapmış olduğu çalışmalardan yola çıkarak Kokas Pedagojisi olarak bilinen kendi müzik yaklaşımını geliştirmiştir. Kodály yaklaşımının deneyim merkezli bir uzantısı olarak ifade edilen Kokas pedagojisinin temeli, çocukları müziğin mutlak algısına doğru yönlendirmede kullanılabilecek en iyi yöntemin etkinlik, hareket, dinleme ve yaratıcı çalışma yolu ile gerçekleştirilebileceği düşüncesine dayanmaktadır. Kokas pedagojisine göre, eğitimlerde dinlenilen müziğe ilişkin fiziksel olarak anında yanıt verilerek, müzikteki her türlü değişiklik hareket yolu ile yansıtılır. Bu uygulamada amaç, bireyin yalnızca müziği dinlemesi değil, yorumlaması ve kendi iç dünyasını ifade ederek geliştirmesidir. Eğitim sürecinde müziğin bir bütün olarak algılanmasını hedefleyen bu yaklaşım, yalnızca çocukları değil gençleri, engellileri ve yetişkinleri de kapsamaktadır. Bu araştırmada, müzik pedagogu ve müzik psikoloğu olan Klára Kokas’ın geliştirdiği Kokas Pedagojisi’ni tanıtmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Klára Kokas, Kokas Pedagojisi ve bu pedagojiyi uygulayan kurumlar incelenmiştir. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada, verilere ulaşmak için doküman inceleme yolu ile literatür taranmış ve elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.Keywords : Klára Kokas, Kokas Pedagojisi, Müzik Eğitimi, Müzik Psikolojisi