- FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi
- Issue: 21
- BÜYÜK CAM’DA ‘PATETİK HATA’: BİR MÜZMİN BEKÂRIN COGITO SAHNESİNDE PORTRESİ
BÜYÜK CAM’DA ‘PATETİK HATA’: BİR MÜZMİN BEKÂRIN COGITO SAHNESİNDE PORTRESİ
Authors : Oğuz Haşlakoğlu
Pages : 297-306
View : 8 | Download : 3
Publication Date : 2016-05-01
Article Type : Other
Abstract :Bu makalede Duchamp’ın "Büyük Cam” olarak bilinen yapıtı, sembol kavramının temel metinlerde ortaya konulan anlamı üzerinden sanatsal eylem esasında anlaşılarak ele alınmaktadır. Bu anlamda "Büyük Cam” bir yapıt olarak, Duchamp’ı persona’sında maske/kişilik olarak anlama imkânı vermektedir. Buna göre üst bölmedeki gelin ve alt bölmedeki bekârlar aslında erotik itkiye tâbi bir mekanizmanın unsurları olarak yalıtılmış kesinliğin döngüsünde birleşmeksiniz döner dururlar. Bu durumun logos ve eros arasında oluşturduğu gerilim nedeniyle de bekârlar yapıtta alt bölmede ‘Çikolata Öğütücüsü’yle ifadesini bulan hakikat üzerine durmadan söz üreterek ‘kendi kendilerini tatmin’ ederler. Sonuç olarak, bir erkek söylemi oluşunda hakikat araştırmalarının ‘bilinçdışı’ perde arkasını ifşa ettiği bu düalist mekanizmanın cogito sahnesi, aynı zamanda müzmin ve muzip bir bekâr olarak Duchamp’ın kendi portresi oluşuna da ışık tutarKeywords : Duchamp, Büyük Cam, Descartes, Sembol, Persona, Eros/Logos, Cogito.