- Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 32 Issue: 2
- KÜLTÜRÜN METALAŞMA SÜRECİNE EDEBİYAT ZAVİYESİNDEN BAKMAK: KAAN ARSLANOĞLU’NUN İNTİHAR/ ZAMANIMIZIN B...
KÜLTÜRÜN METALAŞMA SÜRECİNE EDEBİYAT ZAVİYESİNDEN BAKMAK: KAAN ARSLANOĞLU’NUN İNTİHAR/ ZAMANIMIZIN BİR KAHRAMANI ROMANI
Authors : Mutlu Deveci, Halil Fatih Alagöz
Pages : 449-456
Doi:10.18069/firatsbed.1082437
View : 12 | Download : 2
Publication Date : 2022-05-24
Article Type : Research
Abstract :Özellikle 1980’li yıllardan itibaren kapitalizmin önemli bir pazarı haline gelen Türkiye, değişen tüketim biçimleriyle metalaşan yaşamlara kapı aralar. Kentlere yığılan ve iletişim araçları ile yönlendirilmeye, sadece üretim-tüketim bandının bir parçası olmaya programlanmış kitleler de bu süreçte, insan biricikliği elinden alınmış objelere dönüşür. Böylesi bir tüketimcilik ve metalaşma cenderesine boyun eğmeyerek bilincini metaya kaptırmamak için direnenler ise, belli bir aşamadan sonra kitle yaşamında yer edinmekte güçlük çeker. Psikiyatrist olmasına rağmen yazar kimliği ile ön plana çıkan Kaan Arslanoğlu, modern yaşamın metalaşmasına direnen bireyin çelişki ve çıkmazlarını konu edindiği İntihar/ Zamanımızın Bir Kahramanı adlı romanı ile Türk toplumunun özellikle 1980’li yıllardan itibaren içinde bulunduğu dönüşüm serüvenini derinlemesine irdeler. Plaza/iş yaşamının bütün değerleri sömürdüğü, meta edinmenin insan hayatının birincil gayesi olarak görüldüğü romanda, bu yeni yaşam tarzı, tamamıyla algısal bir yanılsamanın ürünü olarak sunulur. Söz konusu yanılsamaya daha fazla tahammül edemeyen Erdem karakteri, doğaya sığınarak ve insanın özü üzerine düşünceler geliştirerek mevcut yaşamın ihtiva ettiği anlamı sorgular. Kent yaşamından kaçış ile başlayan romanın olay örgüsünde, yazar farklı tabakalardan insan manzaralarını betimlerken belirli bir mekâna odaklanmayarak gündelik yaşama ait kapsayıcı bir bakış açısı geliştirme niyetinde olduğunu sezdirir.Keywords : Kaan Arslanoğlu, metalaşma, kültür, kitle yaşamı, tüketim toplumu