- Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 32 Issue: 2
- THE SUBLIME AND GROTESQUE IN HOWARD BARKER’S SCENES FROM AN EXECUTION
THE SUBLIME AND GROTESQUE IN HOWARD BARKER’S SCENES FROM AN EXECUTION
Authors : Fatih Öztürk
Pages : 427-432
Doi:10.18069/firatsbed.1056011
View : 6 | Download : 3
Publication Date : 2022-05-24
Article Type : Research
Abstract :Edebiyatta, bazı kavramların düz veya yan anlamlarına net sınırlar çizmek her zaman kolay değildir. Bu doğrultuda, birçok tür ve terimin anlam ve kullanım açısından köklü değişimler yaşadığı gözlemlenmiştir. Hatta bazı kavramlar, görünüşte karşıtlarıyla ilişkilendirilmiştir. Yücelik ve grotesk kavramları arasındaki karmaşık ve muğlak ilişki, bu eğilimin en bariz örneklerinden biridir. Edebiyatta yücelik kavramının ne anlama geldiği veya ne anlama gelmesi gerektiği konusundaki görüşler uzun bir geçmişe dayanmaktadır. Hemen hemen tüm tanımların buluştuğu ortak nokta ise bu kavramın acı ve korku gibi güçlü duygulara neden olma potansiyelidir. Güzellik kavramından farkı, insan duyuları alanının ötesinde olmasıyla açıklanmıştır. Grotesk kavramı ise çoğu zaman tuhaf ve çirkinin eş anlamlısı olarak kullanılmıştır. Ancak pek çok Romantik şairin Shakespeare’i groteskin başlangıcı olarak göstermesinin nedeni, bu kavramın şefkatle olan tuhaf bağlantısıdır. Bu bağlamda ilk bakışta zıt gibi görünen bu iki kavram, bazı noktalarda kesişmek zorunda kalmıştır. Bu çalışma, Howard Barker’ın Bir İnfazın Portresi adlı eserindeki yücelik ile grotesk arasındaki farkın nasıl bulanıklaştığını ve yazarın bu kavramları benzer çağrışımlarla kullanmasını ortaya koymaktadır.Keywords : Howard Barker, Bir İnfazın Portresi, yücelik, grotesk