- Fenerbahçe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 2 Issue: 1
- 19. Yüzyıl Fransız Oryantalist Resimlerinde Doğulu Kadınlar: Harem, Hamam ve Kamusal Alanda Kadın İm...
19. Yüzyıl Fransız Oryantalist Resimlerinde Doğulu Kadınlar: Harem, Hamam ve Kamusal Alanda Kadın İmgeleri
Authors : Aslı Telseren Ömeroğlu
Pages : 3-24
View : 19 | Download : 7
Publication Date : 2022-06-30
Article Type : Research
Abstract :19. yüzyıl Fransız oryantalist resminde Doğulu kadın imgesi, en ilgi çeken temalardan biri olmuştur. Bazen arzu nesnesi, bazen uzak durulması gereken tehlikeli bir figür bazen ise kurtarılması gereken baskılanmış kadın bedeni olarak izleyiciye sunulmuştur. Akdenizli Doğu ile Avrupalı Batı arasında bir kesişme noktası olan Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri gücündeki değişiklikler, söz konusu Doğulu kadın imgesinin temsil biçimini de etkilemiştir. Bu bağlamda Oryantalizmin değişimleri, dönüşümleri ve süreklilikleri üzerinde etkili olan toplumsal, siyasal, kültürel ve felsefi gelişmelerin ile emperyalist düşünce biçiminin toplumsal cinsiyet ilişkilerini hem "Doğu’da” hem de "Batı’da” değiştirmiş olduğu görülmektedir. 19. yüzyıl Fransa’sının oryantalist resimlerinde Doğulu kadın temsillerini analiz edebilmek, toplumsal cinsiyet ilişkileri ile "Doğu” ile "Batı” arasındaki iktidar ilişkilerinin siyasi perdesini aralamayı ve homojen bir "Doğu” ya da homojen bir "Batı” olmadığının bilincinde olmayı gerekli kılmaktadır. Bu çalışmada, 19. yüzyılın siyasal, tarihsel ve toplumsal koşulları göz önünde bulundurularak Fransız Oryantalist resimlerinde, Doğulu addedilerek ötekileştirilmiş kadın temsillerine odaklanılmış ve resim kompozisyonlarında yer alan mekânların Doğulu kadın imgelerine etkileri ele alınmıştır. Bununla birlikte oryantalist kompozisyonlarda ırka ve sınıfa ilişkin figür temsilleri kesişimsellik teorisi ve postkolonyal feminist teori çerçevesinde değerlendirilmiştir.Keywords : Oryantalizm, toplumsal cinsiyet, oryantalist resim, kadın temsilleri, eril bakış