Kandinsky'nin doğaçlamaları
Authors : Ayşe Sezer
Pages : 470-485
View : 9 | Download : 4
Publication Date : 2020-06-30
Article Type : Other
Abstract :Moskova’da dünyaya gelen Rus ressam Wassily Kandinsky, 1908 yılında Almanya’nın Murnau kasabasına yerleşmiş ve burada Fovizm akımının kendisinde bırakmış olduğu renksel etkiyi, Rus sanat geleneklerine uyarlayarak kendi uslubunda dışavurumcu peyzajlar yapmaya başlamıştır. Kandinsky’nin peyzaj resimler yapması, soyut resimsel anlatımlara ulaşmada kendisine daha çok olanak sunmaktadır. Sanatçı aynı zamanda bir teorisyen olduğundan, düşüncelerini ifade etmede kavramlar üzerinde de durmuştur. Bu uğraşısında Kandinsky, nesneleri resimden dışlayarak soyutlamış ve duyguları renk ve çizgi üzerinden aktarmıştır. Sanatçı küçük yaşlardan beri müzikle de ilgilendiği için, resimsel unsurların müziksel dille ifade edilebileceği üzerinde durmuştur. Bu düşünce, soyut anlatımlarına destek olmuştur. Kandinsky, düşüncelerinin ani ifadelerini yani iç dünyasındaki izlenimlerinin yüzeye yansımalarını "Doğaçlama” olarak adlandırır. Bu çalışmanın amacı, "Doğaçlamalar” serisinden, tuval üzerine renkli resim ve siyah-beyaz gravürler arasındaki benzerlik ve farklılıkları belirlemektir. Bu makalede yöntem olarak, Kandinsky’nin, "Doğaçlamalar” serisinden örnekler analiz edilerek irdelenmiştir. Ayrıca, sanatçının 1913’de yayımladığı "Klänge” adlı kitabında yer alan ellialtı gravürden seçilen örnekler de bu makalede diğer doğaçlama işlerle karşılaştırılmıştır. Kandinsky, gravürlerinde salt biçim ve lekenin dengesini, kendi değimiyle aynı zaman da içsel anlamını ararken, tuval resimlerinde ki doğaçlamalarında biçim ve lekenin ötesinde rengin anlatım olanaklarını sunmuştur.Keywords : Doğaçlama, Soyut Resim, Gravür, Renk, Form