- Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 14 Issue: 53
- HOMO ECONOMICUS’UN DOYUMSUZLUK-"AÇGÖZLÜLÜK" AKSİYOMUNUN SEMAVİ DİNLER PERSPEKTİFİNDEN DEĞE...
HOMO ECONOMICUS’UN DOYUMSUZLUK-"AÇGÖZLÜLÜK" AKSİYOMUNUN SEMAVİ DİNLER PERSPEKTİFİNDEN DEĞERLENDİRMESİ
Authors : Ipek Madi
Pages : 145-162
Doi:10.17755/esosder.06107
View : 7 | Download : 2
Publication Date : 2015-04-12
Article Type : Research
Abstract :Geleneksel iktisadi zihniyete göre hayatın nihai hedefinin maksimum seviyede "iktisadi kazanç” ve itici gücünün "para duygusu ve bireysel tatmin” olması; Semavi dinlerin, insanın kâinattaki hedefini Yaratıcı’sına kulluk olarak ifade edişine aykırıdır. Kâinata belirli bir amaç için gelen insanın, iktisadi yaşamında da "iyi” ve "kötü” arasında yaptığı tercihlerinin karşılığı olacaktır. Geleneksel İktisadi zihniyetin homo economicus varsayımına göre "insanın kendisine yetecek miktarı elde etmiş olmasına rağmen her vakit çoğu aza tercih edeceği” kabulüyle doyumsuz ("açgözlü”) olması, Paganist fikre dayanan Antik Çağ felsefesinin bireycilik, maddi hazcılık esaslarına dayanmaktadır. Mutluluğa ulaşma hedefine engel olacak başta dini olmak üzere her tür önyargının yok edilmesi ve hiçbir engel tanımadan çevrede egemenlik sağlanması ve çevreyi kendi arzuları hizmetinde kullanılması tavsiye edilen bu dünya görüşünün "güçlü zayıfı ezer” prensibinin iktisada yansımalarından biri homo economicus varsayımının doyumsuzluk aksiyomudur. "Zenginliği sevenin elde ettiği kazanç ile doymayacağı”; "kötülüklerin kökünün para sevgisi” olduğu; "akıllı insanın nefsine hâkim olması ve ölümden sonrası için çalışması”nın vurgulandığı, sırasıyla Musevilik, Hıristiyanlık ve İslam dinlerinin prensiplerine göre "homo economicus varsayımındaki doyumsuzluk-"açgözlülük” aksiyomunun bir tuzak olduğu” söylenebilir.Keywords : Homo economicus, Doyumsuzluk, Dinsel İktisadi Düşünce