SØREN KİERKEGAARD VE ALBERT CAMUS’DA VAROLUŞSAL KABULLENİŞ/RET
Authors : Osman Karaağaç
Pages : 482-498
Doi:10.17753/sosekev.1344469
View : 123 | Download : 147
Publication Date : 2023-10-27
Article Type : Research
Abstract :İnsanın yaşamış olduğu en derin ve keskin düşünce ayrılığı "varoluş”a yöneliktir. Çünkü varoluşa yüklenilen anlam aynı zamanda yaşamın şeklini ve amacını da belirlemektedir. Yaşamın bir güç tarafından oluşturulması ona metafizik bir değer yüklemektedir. Bu durum insana birtakım sorumluluklar yüklemekte ve onun yaşamına metafizik bir anlam kazandırmaktadır. Varoluşsal bir sorgulamada insan, -agnostik temelli nötr bir yaklaşım bir yana- ya İlahî iradeye tabi olup yaşamını bu doğrultuda sürdürmekte ya da İlahî iradeyi reddederek bir nevi özgürlüğünü yaşama adına isyana kalkışabilmektedir. Teistik varoluşçu düşünce Tanrı olmadan yaşamın amacının anlaşılamayacağını iddia etmektedir. Ateisitik varoluşçu düşünce Tanrı’nın varlığından daha ziyade onun otoritesine karşı çıkmaktadır. Zira otorite kullanımı ortak kabul etmemektedir. Bu nedenle ya kayıtsız şartsız otorite olan Tanrı olmalıdır ya da var olmanın dışında bir seçeneği olmayan insan olmalıdır. Søren Kierkegaard ve Albert Camus varoluşçu düşüncenin her iki tarafında farklı yaklaşımlara sahip olan önemli isimlerdir. Kierkegaard yaşamı anlamlandırırken "iman/kabulleniş” duygusuna sığınırken Camus Tanrı’nın varlığını inkârdan daha ziyade "başkaldırı/ret” duygusunu öncelemektedir. İnsan ya Kierkegaard’çı bir yaklaşımla yaşamın coşkusunu tatmalı ya da Camusçu bir yaklaşımla intiharı öncelemelidir. İntihar etmediği takdirde bilinemezci bir yaşamı kabullenmelidir. Kierkegaard’ın imanı insanı Tanrı’ya muhatap ederken Camus’un başkaldırısı insanın tanrılığını ilan etmesiyle neticelenmektedir. Bu çalışmanın amacı Kierkegaard ile Camus’un varoluşa yönelik yapmış oldukları değerlendirmenin insanın yaşamına nasıl yansıdığını ve ne derece onun mutluluğuna katkı yaptığını irdelemektir. Çalışma sürecinde öncelikli olarak Kierkegaard ve Camu’nun var oluşa dair düşünceleri tespit edilmiştir. Kierkegaard’ın var oluşa dair düşüncelerin Camus’ya nispeten daha isabetli olduğu tespit edilmiştir.Keywords : Din felsefesi, Varoluş, Kierkegaard, Camus, Kabulleniş, Ret