- Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi
- Issue: 12
- ALİ BABA VE 7 CÜCELER FİLMİNDE BATILILIK TÜRKLÜK GERİLİMİ
ALİ BABA VE 7 CÜCELER FİLMİNDE BATILILIK TÜRKLÜK GERİLİMİ
Authors : Özge Güven Akdoğan
Pages : 4-14
View : 15 | Download : 4
Publication Date : 2019-12-01
Article Type : Other
Abstract :Bu çalışmada, Batılılık ve Türklük gerilimine dair temsiller barındıran Ali Baba ve 7 Cüceler (Cem Yılmaz, 2015) filmi, bu gerilimin tarihsel dayanakları bağlamında analiz edilmektedir. Film, tarihsel bir çerçevede bu bu gerilimi mizahi bir bakış açısıyla ele almaktadır. Çalışmada, bu mizahi bakış açısı, Türkiye’nin Batı ile ilişkisindeki psikolojik konumlanışa göndermeler yapılarak irdelenmektedir. Bu noktada, gecikmişlik hissiyatı ve bir tehdit olarak Batı algısının filmsel anlatıda öne çıktığı vurgulanmaktadır. Anlatıda, Türk kimliği bazen savunmacı biçimde bazen de yetersizlik hissiyatının ortaya konmasında kullanılmaktadır. Türk kimliği savunmacı biçimde çerçevelendirilirken milliyetçi coşkular; güçlü toplum motifi, geçmişe yapılan övgü dolu vurgular ve Batılı olarak sunulanla alay edilmesiyle körüklenerek işlenmektedir. Yetersizlik hissiyatı dillendirilirken ise, yabancı dil öğrenememe; özellikle de İngilizce konuşamama ve erkeklerin kadınlarla iletişim kurma biçimlerindeki kültürel eksiklikler işlenmektedir. Filmde aktarılan yetersizlik hissiyatında, Batıya karşı yenilgi ve gecikmişlik duygularına karşı bir eksiklik tespiti belirgindir. Sonuç olarak, milliyetçi refleksin Batılı olanla karşılaşmasındaki saldırı ve savunma araçları değişebilmektedir.Keywords : Batılılık, Türklük, Ali Baba ve 7 Cüceler