- Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve Araştırmaları Hakemli E-Dergisi
- Issue: 3
- REM KOOLHAAS'IN DRAMATİK ANLATI GELENEĞİNE YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ ÜZERİNDEN DRAMATİK OLMAYAN BİR MİMAR...
REM KOOLHAAS'IN DRAMATİK ANLATI GELENEĞİNE YÖNELİK ELEŞTİRİLERİ ÜZERİNDEN DRAMATİK OLMAYAN BİR MİMARLIĞIN KAÇIŞ NOKTALARINA BAKIŞ
Authors : Mustafa Batu Kepekç?o?lu
Pages : 4-30
View : 7 | Download : 1
Publication Date : 2018-11-01
Article Type : Research
Abstract :Klasik dram, Hans-Georg Gadamer’e göre Antikite’ye dayanan Avrupa merkezli sanatsal ifade geleneğini kökten etkileyen bir anlatı sistemidir. Ve bu bağlamda mimarlık formasyonu da istisna değildir. Ama hem yönetmen Dziga Vertov hem mimar Rem Koolhaas söylemlerinde, antik bir kıta olarak dram dışında varlığı az bilinen yeni bir kıtaya işaret eder. Bu çalışma, antik değerler ile kurulmuş, türler ötesi bir anlatı biçimi olarak dramatik kanonların disipline ede geldiği mimarlık ve sinemanın, 20. yüzyıl başında Vertov'un sinematografik dram eleştirileri ile Vertov’dan yarım asır sonra Koolhaas'in gündeme getirmeye başladığı konvansiyonel mimarlık eleştirilerinin kesişiminde, yapısal, estetik ve mantıksal açıdan yeni bir terminoloji ile kavramsal olarak haritalanmaya çalışıldığı mecralar arası karşılaştırmalı bir okumasıdır. Araştırma boyunca Koolhaas’ın mimarlık üzerine söyledikleri ile binaları ya da Vertov’un sinema üzerine söyledikleri ile filmleri arasındaki tutarlılığın sorgulaması hedeflenmemiştir; karşılaştırmalı olarak bu iki aktörün sadece söylemleri incelenerek kesişen terimler, konular, metotlar, motifler, motivasyonlar çapraz okumalarla saptanmıştır. Her iki aktörde de mantıksal belirleyiciliği kuran dramatik senaryo yerine belirsiz gündelik hayat vurgusu ve estetik birlik ilkesine dayanan kompozisyon yerine fragmanter montaj vurgusunun öne çıkarıldığı görülmüştür. Sonuçta Vertov ve Koolhaas’ın eleştirel bakışına ait ortak noktaların kristalize edilebileceği ve üzerinden tartışılabileceği yeni bir kavramsal altlık ile kesişim noktalarından dramatik olmayan bir perspektif çizilmeye çalışılmıştır. Bu araştırma makalesi, Dziga Vertov’un sinematografik söylemindeki dram eleştirileri ile ilgili bölümlerin çıkartıldığı ve sadece mimarlık ile dram arasındaki ilişkinin gözler önüne serilmeye çalışıldığı kısma aittir.Keywords : Post-dram, klasik dramatik anlatı, hermeneutik, montaj, gündelik hayat, rem koolhaas, dziga vertov