- Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi
- Issue: 11
- BİR SANAL ETNOGRAFİ ÇALIŞMASI: CAJÓN
BİR SANAL ETNOGRAFİ ÇALIŞMASI: CAJÓN
Authors : Onurcan Kaya
Pages : 27-36
Doi:10.31722/konservatuvardergisi.509251
View : 10 | Download : 5
Publication Date : 2017-12-27
Article Type : Research
Abstract :Vurma çalgılar, birçok müzik kültüründe yer alan ve eğlencelerde, dini törenlerde, iletişimde (haberleşme), savaşta, eğitimde ve başka birçok farklı ortamlarda kullanılan çalgılardır. Diğer çalgılarda olduğu gibi, vurma çalgılar da, toplumda bir kişinin veya kişilerin buluşu ya da başka bir toplumdan o topluma yayılma yoluyla geçmesi şeklinde ortaya çıkar. Bu iki ortaya çıkış sürecinin de tamamlanması için ortaya çıkan çalgıların toplum tarafından benimsenmesi gerekir. Cajón, İspanyol s.mürgesi döneminde, Peru’da yaşayan Afrikalı köleler (Afro-Peru)’in buluşu olarak ortaya çıkmış bir vurma çalgıdır. 1970’li yılların sonunda Paco de Lucia tarafından İspanya’ya getirilmiş ve ilk olarak bir Flâmenko konserinde kullanılmıştır. Kısa sürede Flamenko müziğinin vazgeçilmeyen bir çalgısı haline gelen cajón, günümüzde birçok farklı müzik türünde kullanılmaktadır. Cajón’un buluş yoluyla ortaya çıkışı ve yayılma yoluyla İspanya’ya gelişi konusunun incelendiği bu makale, büyük çoğunluğuna internet ortamından erişilen röportajlar, makaleler ve kitaplardan yararlanılarak hazırlanmıştır. Sanal etnografi olarak adlandırılan bu yöntemin kullanım oranı, günümüzde internetin gelişmesiyle birlikte hızla artmaktadır.Keywords : Afro-Peru, Cajón, Flâmenko, sanal etnografi, yayılma