- Edebi Eleştiri Dergisi
- Vol: 7 Issue: 1
- "Bir Eldir Güçlü Şiir": Etkilenme Endişesi Kavramı ve Behçet Necatigil’in Poetikası...
"Bir Eldir Güçlü Şiir": Etkilenme Endişesi Kavramı ve Behçet Necatigil’in Poetikası
Authors : Gökhan TUNÇ
Pages : 167-174
Doi:10.31465/eeder.1245378
View : 8 | Download : 4
Publication Date : 2023-03-25
Article Type : Research
Abstract :Behçet Necatigil, dinamik bir poetik bilinç geliştirerek şiirini süreç içerisinde farklılaştırmayı, özgün kılmayı başarmış ve modern Türk şiirinin temel taşlarından biri olma vasfını kazanmıştır. 1955’e kadar şiirde anlatıyı ve gündelik dili baskın kullanan şair, daha sonra olay anlatımını en aza indirip şiir dilini ön plana çıkarmıştır. Ayrıca "Bugünün şiiri mümkün olduğu kadar eskiye atıflarla ilerlemelidir.” savını ileri süren Necatigil, geleneksel edebiyata eklemlenmeyi poetik bir duruş şeklinde benimseyen birçok şair için başvuru kaynağı olmuştur. Bahse konu şairin gelenek ve şair arasında kurduğu karşılıklı etkileşime ve uyuma dayalı bir ilişki varsayımı çoğunlukla, modern İngiliz şiirinin kurucu isimlerinden biri olarak kabul edilen T. S. Eliot’ın düşünceleriyle birlikte anlamlandırılmıştır. Ancak Necatigil’in bilhassa Bile/Yazdı kitabına yakından bakıldığında onun halef (genç şair) ile selef (usta şair) mücadelesi konusundaki görüşlerini Harold Bloom’un etkilenme endişesi kavramıyla yorumlamanın mümkün olduğu görülecektir. İfade edilen çerçevede bu makalede Necatigil’in Bile/Yazdı kitabındaki poetik görüşleri etkilenme endişesi kavramı merkezinde yorumlanmıştır. Şairin anılan kitabındaki usta (selef) ile genç şair (halef) arasındaki rekabete, haset duygusuna ve varlık mücadelesine dair düşünceler tartışılmıştır.Keywords : Behçet Necatigil, modern Türk şiiri, şair, etkilenme endişesi, gelenek