- Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Issue: 66
- Başlangıç Filminin Üç Boyutu: Postmodernizm, Teolojik, Teknolojik
Başlangıç Filminin Üç Boyutu: Postmodernizm, Teolojik, Teknolojik
Authors : Özgür Arslangörür, Şahmurat Arik
Pages : 348-370
View : 7 | Download : 4
Publication Date : 2020-10-26
Article Type : Other
Abstract :Christopher Nolan’ın 2010 yılında izleyici ile buluşturduğu, Leonardo Di Caprio (Dom Cobb), Marion Cotillard (Mal), Ellen Page (Ariadne), Joseph Gordon-Levitt (Arthur), Ken Watanabe (Saito), Tom Hardy (Eames), Cllian Murphy (Robert Ficher) gibi birçok yıldız ismin rol aldığı Başlangıç (Inception) filmi, sinema tarihinde adından sıkça söz edilen/edilecek bir film olarak yerini almıştır. 160 milyon dolarlık bir bütçe ile hazırlanan film toplamda 825 milyon doların üzerinde bir gişe hasılatı yaparak muazzam bir başarı elde etmiştir. Filmin başarısının temeli esasında çok geniş bir izleyici yelpazesine ulaşabilmesidir. Film içerdiği birçok sembol ve çağrışımla, filmde derinlik ve felsefe bekleyen izleyicileri kucaklamakla birlikte, bol aksiyon sahneleriyle de aksiyon severleri kendine çekebilmeyi başarmıştır. Üstkurmaca, metinlerarasılık, oyunsuluk, merkezsizlik, çoğulculuk gibi birçok teknik filmde dikkat çekerken aynı zamanda teknolojik boyutta farklı düşünmelere olanak tanıyan birçok gelişme ve dinî-teolojik boyutlar filme anlam derinliği kazandırmıştır. Psikanaliz, psikomatik semboller, gerçeklik-zaman-mekân algısı, rüya gibi birçok husus bir arada harmanlanarak verilmiş, sonuç olarak ortaya bir şaheser çıkmıştır. Bu çalışmada öncelikli olarak edebiyat-sinema ilişkisi üzerinde durulacak ve daha sonra bu ilişki bağlamında edebi bir metin olarak Başlangıç filminin senaryosu irdelenecektir. Böylece filmin temel kaynaklarından sayılabilecek üç boyutu (Postmodernist, Teknolojik ve Dinî-Teolojik boyutlar) ele alınacaktır.Keywords : Postmodernizm, Christopher Nolan, Senaryo, Edebiyat, Gerçeklik