- Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Issue: 63
- Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme...
Kütahya’nın Saf Yürekli Naif Ressamı Hüseyin Yüce’nin Manzara Resimleri Üzerine Bir Değerlendirme
Authors : Pınar Yazkaç
Pages : 141-152
View : 8 | Download : 4
Publication Date : 2020-01-22
Article Type : Research
Abstract :Bu araştırmada amaç; Anadolu’nun uzak bir yöresinde, 1928 yılında Kütahya'nın Güveçci köyünde dünyaya gelen saf yürekli, dünyaca ünlü çoban ressam Hüseyin Yüce’nin (d.1928, Kütahya - Şubat 2015) hayatı ve sanat anlayışı üzerinde bir inceleme yapmaktır. Türkiye’de 1955’ten sonra başlayan ve tam olarak bir akım niteliği taşımayan Naif resim anlayışı, 1960’tan sonra Hüseyin Yüce’nin yaptığı resimlerin rastlantı sonucu keşfedilmesiyle ortaya çıkmıştır ve sanatçı bu yönüyle "İlk Naif Türk Sanatçı” olma özelliği kazanmıştır. Resimlerinde tabiatı konu olarak ele alan Yüce özellikle ağaçları ve bitkileri büyülü, masalsı mistik bir havada özgür ve özgün renk seçimleriyle pastoral bir dil ile resimlemiştir. Hüseyin Yüce, herhangi bir akademik öğrenim görmeden, içgüdülerinin yönlendirici etkisiyle resim yapan ve bu nedenle saf yürek (Naif) olarak adlandırılan ressamlar gurubunun, Türkiye'deki önemli temsilcileri arasında yer alır. Araştırmada konu ile ilgili daha önce yapılan çalışmalar ve yayınlar incelenerek literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, Hüseyin Yüce’nin resimleri incelendiğinde; şehir yaşamının kargaşasından uzak, saf doğanın içinde köyünü terk etmeden hiçbir dış tesir ve ekolün etkisinde kalmadan kendi içten duygu ve hisleriyle şiirsel çocuksu saf renkleriyle yarattığı yeni biçim ve renkleriyle naif resme yeni bir soluk ve tanım getirdiği söylenebilir. Bu çalışmanın sonucunda; Hüseyin Yüce’nin, Türk naif resim sanatında önemli bir yeri olduğu, yaptığı eserlerle yerel ve evrensel bir değer kazandığı söylenebilir.Keywords : Naif Resim, Saf Yürek, Hüseyin Yüce, Naif Ressam, Kütahya