- Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Issue: 40
- 2000 SONRASI YENİ TÜRK SİNEMASI ÜZERİNE YAPISAL BİR İNCELEME
2000 SONRASI YENİ TÜRK SİNEMASI ÜZERİNE YAPISAL BİR İNCELEME
Authors : Zeynep Sevinç
Pages : 0-0
View : 8 | Download : 3
Publication Date : 2015-06-20
Article Type : Other
Abstract :Bu çalışma Türkiye’nin ekonomik, toplumsal, politik ve kültürel hayatında yaşanan değişimlerin toplumsal alanda nasıl ifade bulduğunu ortaya koymak adına Türk sinemasının elverişli bir alan olduğu savından yola çıkılarak hazırlanmıştır. Çalışma, 1980-2012 yılları arasındaki Türk sineması ele alarak 90’ların ikinci yarısından sonra oluşan "Yeni Türk Sineması” anlayışını ve bu yeni sinemada meydana gelen sektörel artışın ve ilgi artışının nedenlerini sosyolojik bağlamda incelemeyi kendine problem edinmiştir. 90’lı yıllarda öldü denilen fakat Yavuz Turgul yapımı ‘Eşkiya’ ile yeniden hayat bulan "Yeni Türk Sineması” yazılan tezler, makaleler, kitaplar, seminerler bağlamında özellikle 2000’li yıllardan sonra çok tartışılan bir konu haline gelmiştir ve hali hazırda da tartışılmaktadır. Öte yandan seyirci sayıları, yerli film sayıları, devlet desteği miktarında meydana gelen artışlar da Türk sinemasında meydana gelen canlanmanın ve ilgi artışının kanıtı niteliğindedir. Fakat yapılan bu çalışmalar bağlamında "Yeni Türk Sineması”nın kapsamlı bir sosyolojik analizi yapılmamış ve "Yeni Türk Sineması” kavramının bir manifestosu üretilmemiştir Bu anlamda çalışma bir ilki temsil etmektedir ve ileride bu konu üzerine yapılacak tanımlamalar ve çalışmalar için de ön kaynak olacaktır.Çalışmanın genel çerçevesinde özellikle "Yeni Türk Sineması” kavramının tanımı yapılmış ve bu kavramı ifade edenlerin tanımlarına yer verilmiştir. Çalışmanın ilerleyen kısımlarında "Yeni Türk Sineması”nda meydana gelen bu sektörel artışın ve ilgi artışının öngörülen sosyolojik nedenleri başlıklar halinde ve sayısal verilere dayandırılarak ifade edilmiş ve çalışma sonlandırılmıştırKeywords : Sinema, Sektörel Artış, Yeni Türk Sineması, Devlet Desteği, Popüler Kültür, Kültür Endüstrisi