- Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Issue: 50
- HATTAT VE SANAT TARİHÇİSİ BİR MİMARDAN İSTANBUL’A ARMAĞANLAR
HATTAT VE SANAT TARİHÇİSİ BİR MİMARDAN İSTANBUL’A ARMAĞANLAR
Authors : Süleyman Saz, Şenay Özgür Yildiz
Pages : 7-38
Doi:10.21054/deuifd.596946
View : 9 | Download : 4
Publication Date : 2019-12-15
Article Type : Research
Abstract :Câmiler, İslâm mimarisi içinde en özel yere sahip olan ve İslâm mimarisinin ana karakteristiğini belirleyen yapılardır. Hz. Peygamber'in ilk mescidinden itibaren tüm İslâm coğrafyasında sayısız teknikte ve türde inşa edilen bu yapıların, yön ve temizlik dışında belirleyici ya da kısıtlayıcı bir kural veya kāidesi yoktur. Bu esneklik mevcut çeşitliliğin zeminini oluşturmaktadır. Farklı yaklaşımlarla inşa edilen câmilerin, geleneksel çizgiyi takip eden örnekleri, Osmanlı mimarisi içinde zirveye çıkarak kendi klâsik formuna ulaşabilmiş, dünya mimari tarihi içerisinde ünik yapılar ortaya koyabilme başarısını sergileyebilmiştir. Bu geleneksel çizginin takipçilerinden olan mimar İbrahim Aydın Yüksel'in İstanbul'da inşa ettiği beş câmi, onun kişisel yetenekleri de göz önünde bulundurularak bu çalışmada değerlendirilecektir. Bir mimar olmanın yanı sıra bir hattat, bir ressam ve sanat tarihinden doktorası olan bir akademisyen olması, ona, eserlerini inşa ederken çok daha geniş bir perspektiften bakma imkânını vermiştir. Bu câmiler iyi çalışılmış geleneksel projelerin günümüzde de iyi sonuçlar verebileceğini göstermesi açısından önemlidir.Keywords : Aydın Yüksel, Geleneksel Câmi Mimarisi, İstanbul, Hat Sanatı