- Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi
- Vol: 5 Issue: 2
- Alâeddin Yavaşca’nın Çocuk Şarkılarında Biçim ve İçerik
Alâeddin Yavaşca’nın Çocuk Şarkılarında Biçim ve İçerik
Authors : Tacettin Şimşek
Pages : 154-178
Doi:10.47935/ceded.1208612
View : 5 | Download : 3
Publication Date : 2022-12-31
Article Type : Research
Abstract :Alâeddin Yavaşca, Türk müziğinin son yetmiş yılına güçlü bir sanatçı olarak damga vurmuştur. Yorumculuğu kadar bestekârlığıyla da önemli bir isimdir. Tıp doktoru olmasına karşın, üstatlığını musikide de göstermiştir. 654 beste yapmıştır. Bu eserlerden 9 tanesini çocuk şarkısı formunda bestelemiştir. Şarkılardan "Her Yerde Gün Işıyor” başlıklı marşın güftesini de kendisi yazmıştır. Bestelediği diğer şarkılar Sedat Umran, Cengizhan Mutlu (2 şarkı), Hüseyin Kalaba, Rüştü Güner, Tahsin Bilengil, Ramazan Gökalp Arkın ve Hasan Oral Şen tarafından yazılmıştır. Yavaşca, bestelemek için özellikle kısa mısralı ve hece ölçüsüyle yazılan şiirleri seçmiştir. Bu, kullanılan makam ve usullerle şarkıların ritmik olmasını sağlamıştır. Tercih edilen ritmik yapı, çocuk ruhunun değişkenliğine uygundur. Metinlerde az da olsa imge ve söz sanatlarına yer verilmiş olması, şiirsellik açısından olumlu bir özelliktir. Araştırmada Alâeddin Yavaşca’nın çocuk şarkıları doküman analizi yöntemiyle çocuk edebiyatının "çocuğa göre”lik ilkesi çerçevesinde biçim ve içerik bakımından incelenmiştir.Keywords : Alâeddin Yavaşca, Türk müziği, “çocuğa göre”lik, çocuk şarkısı, biçim, içerik., Turkish music, “for children”, children, form, content.