- Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi
- Vol: 1 Issue: 1
- A STUDY ON WOMEN’S PERCEPTION OF THE LEVANTINES THROUGH THE KANTO
A STUDY ON WOMEN’S PERCEPTION OF THE LEVANTINES THROUGH THE KANTO
Authors : Funda Esin, Nilgün Sazak
Pages : 28-43
View : 11 | Download : 5
Publication Date : 2016-06-30
Article Type : Research
Abstract :Yakın Doğu’da Osmanlı coğrafyasında yaşayan Avrupa kökenli yerleşik yabancılar olan Levantenlerin genellikle İstanbul ve İzmir’de yoğunlaşmış olmaları müzik, sosyal ve ticari hayat açısından önem taşımaktadır. Levantenlerin kültürel anlamda da ayrıca bir etkileşim yaratmaları üzerinde de durulmuştur. Müzik Osmanlı kültüründe çok önemli bir yere sahiptir. XV. Yüzyıldan itibaren Tanzimat, Cumhuriyet ve sonrası dönemlerde Osmanlı-Türk kültürünün çeşitli alanları ve kurumları içinde yer almış olan müzisyen Levantenler müzikte eğitici, gözlemci, icracı, kuramcı ve tüketici olarak yer almışlardır. Levantenlerin müzik kültürümüze etkilerinin yanı sıra kendi müzik kültürlerine de sahip çıkmaları önem taşımaktadır. Osmanlı Devletinde kadın sesi ve sahnede kadın görünümü günah sayıldığından XX. yüzyılın ortalarına doğru olan zaman dilimine kadar hiçbir Müslüman kadın sanat hayatında yer alamamıştır. Bu toplumsal yapı içerisinde Levanten kadınlar eğitici, icracı ve besteci kimlikleri ile Müslüman kadınların giremediği müzik alanında önemli yer tutmaktadır. Daha çok yabancı kadın sanatçılar özellikle de Levanten olanlar sahnelerde görünmüştür. Bu çalışmada Levanten kültürünün, kadın imgesi bağlamında müziksel konumu irdelenmeye çalışılacaktır. Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde Levanten kadınların müzik yaşamı gözler önüne serilecektir. Tanzimat sonrası ortaya çıkan kanto müziğinde geçen sözler çalışmanın verilerini oluşturacaktır.Keywords : Levanten müziği, kanto, Levanten kadınların müzik kültürü, kadın.