- Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 9 Issue: 2
- Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu
Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu
Authors : Ayşe Altun
Pages : 19-48
Doi:10.20493/birtop.649489
View : 13 | Download : 5
Publication Date : 2019-12-28
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmada belgesel sinemada kamera karşısında bireyin durumu ele alınacaktır. Bu doğrultuda çalışmada bir takım sorulara yanıtlar aranmaktadır. Temel soru ise belgesel sinemada kameranın karşısında birey nasıl yer almaktadır? Bu sorudan hareket ederek kamera karşısında bireyin benlik sunumuna dikkat çekilecektir. Geleneksel resmetme biçimlerinden başlayarak ışıkla resmetme biçimlerine ve son olarak da belgesel sinema ile birey durumuna detaylı olarak yer verilmiştir. Çalışma boyunca benlik sunumu ya da resmetme biçimlerinde bireyin durumu hakkında tarihsel bir süreç izlenmiştir. Bireyin yüzey üzerine resmedilmesi ile başlayan kendini sunma, farklı resmetme araçlarıyla değişen konumu bu çalışmada incelenmiştir. Belgesel filmler, şeylerin/kişilerin gerçek olduğu ön kabulüyle seyredilmektedir. Belgesel sinemanın gerçek ile olan bağı sebebiyle benliğin sunumu daha önemli ve özel bir duruma sahiptir. Belgesel sinemada kameranın varlığı ve benliğin sunumunu daha anlaşılır kılmak adına Edgar Morin ve Jean Rouch’un yönettiği Bir Yaz Güncesi (1960) adlı belgesel filmden faydalanarak somut bir örnek verilmeye çalışılmıştır.Keywords : belgesel sinema, benlik sunumu