- Türk Müziği
- Vol: 3 Issue: 1
- Müslüm Maqomayev ve Asef Zeynallının şifahi eneneli musiqi janrlarına müracieti
Müslüm Maqomayev ve Asef Zeynallının şifahi eneneli musiqi janrlarına müracieti
Authors : Rumiya Mammadova
Pages : 77-88
View : 4 | Download : 2
Publication Date : 2023-03-18
Article Type : Araştırma Makalesi
Abstract :Bu makale, Azerbaycan'ın ünlü bestecileri M. Magomayev ve A. Zeynalli'nin sözlü geleneğin müzik türlerini uygulayarak yarattıkları eserlerin analizine ve seçme özelliklerine ayrılmıştır. Araştırmanın temel amacı, Azerbaycan'ın ünlü bestecileri M. Magomayev ve A. Zeynally'nin sözlü geleneğin müzik türlerini uygulayarak yarattıkları eserlerin seçici özelliklerini incelemek, bu eserlerde halk yaratıcılığının rolünü ve önemini belirtmektir. İşler. Eserlerinde form, ezgi, ritim, ahenk, çokseslilik ve yapı gibi önemli unsurların vurgulanması, halk müziği türlerinin formlarına ve özellikle muğamın rolüne dikkat edilmesi de önemlidir. Megale M. Magomayev ve A. Zeynalli'nin sözlü geleneğe sahip müzik türlerine başvurarak oluşturdukları eserlerin incelenmesi, bilgi eksikliğinden yola çıkılarak yapılmıştır ve bu çalışmada sunulan ayrıntılı araştırma, yeni ve eksiksiz bilgileri ortaya çıkararak bu sorunu çözecektir. . Megalede M. Magomayev'in "Şah İsmayil" ve "Nergiz" operalarının yanı sıra saz eserleri, A. Zeynallı'nın romansları, özellikle "Ülke" romanı, fügler, "Çocuk süiti", "Muğamsayağı", "Fragmanlar" süiti yaratıcıdır. , tam bir tahlil değildir. Ancak bu eserlerde yer alan folklor örnekleri, özellikle türküler, halk oyunları ve muğam unsurlarının kullanım kuralları tam anlamıyla tahlil edilmiş ve aynı zamanda söz konusu örneklerin nota örnekleri de incelenmiştir. sunuldu. Bu alanda mevcut literatürden yararlanılmış ve elde edilen bilgiler yazarın süzgecinden geçirilerek sunulmuştur. Araştırma sırasında Azerbaycan müzik kültürünün büyük temsilcileri Müslim Magomayev ve Asef Zeynalli'nin halk müziği örneklerini kendilerine göre kullanarak muhteşem bir müzik külliyatı oluşturdukları anlaşılmıştır. Bu bestecilerin çeşitli türlerde yazdıkları eserlerde halk müziği tonlamalarının ve muğam unsurlarının kullanılması, zengin unsurlarla dolu milli sifonizm de dahil olmak üzere, milli üslubunu tanımlayan renkli türlerin oluşmasına neden olmuştur. Böylece deha besteci U. Hacıbeyli'den sonra folklor örneklerini, muğam tonlamalarını büyük bir ustalıkla işleyen, harika bir imgeler çemberi ve derin içerik yaratan Azerbaycan müzik medeniyeti tarihindeki ilk besteciler M. Magomayev ve A. Zeynalli olmuştur. işlerinde. Halk müziğinin M. Magomayev'in yaratıcılığında kullanılması iki yönde tezahür etti. Bunlardan ilki halk destanlarının, anlatılarının eserlerin olay örgüsüne dönüştürülmesi, ikincisi ise halk müziği, şarkı, dans ve muğam tonlamalarının kullanılmasıdır. M. Magomayev'in eserinde her iki yön de organik olarak buluşmuş ve besteci, zengin imaj çemberi ve muhteşem bir şekilde geliştirilmiş müzik eserleri ile Azerbaycan'ın müzik kültürüne çok değerli katkılar sağlamıştır. A. Zeynallı'nın tüm eserlerinde halk müziği ve muğam tonlamalarının ustalıkla kullanılmasının derin izleri vardır. Milli delikanlı meğamlarıyla zengin ezgiler yaratan, muğam unsurlarını yaratıcılığının temeli haline getirmiş bir sanatkardır. Besteci, vokal, piyano ve senfonik türlerinde yazdığı eserlerinin biçim, tonlama ve muhtevasına milli üslup esas alınarak çalışılarak halk özellikleri aşılanmıştır.Keywords : Asef Zeynall, Halk dansları, Makam, Müslüm Magomayev, Müzik, Türkü