- Bingöl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Issue: 15
- Molla Sadrâ’da Vâcibü’l-Vücûd’un İspatında Burhan-ı Nefs
Molla Sadrâ’da Vâcibü’l-Vücûd’un İspatında Burhan-ı Nefs
Authors : Sedat Baran
Pages : 36-49
Doi:10.34085/buifd.692989
View : 11 | Download : 2
Publication Date : 2020-06-22
Article Type : Research
Abstract :: İslam dünyasında Vâcibü’l-Vücûd’un varlığını ispatlayan birçok burhan zikredilmiştir. Bu burhanlardan biri pek bilinmeyen nefs burhanıdır. Bu burhanın ilk kıvılcımlarını Meşşâî filozoflar yakmış olsa da ilk dile getiren İşrakî filozof Sühreverdî’dir. Sühreverdî’den sonra ve onun etkisiyle Mîr Dâmâd başka bir nefs burhanı açıklar. İslam düşünce geleneğinde nefs vesilesiyle Vâcibü’l-Vücûd’un varlığını ispatlayan bir diğer filozof Molla Sadrâ’dır. O, bu iki filozofun nefs burhanlarını benimsemedi ve Hikmet-i Müte’âliye ekolünün ilkeleri çerçevesinde yeni burhanlar dile getirdi. İlk burhanında nefsin kuvveden fiile yani heyûlânî akıldan bilfiil akla doğru hareket etmesini ikinci burhanında ise nefsin hudûsunu orta terim kılar. Mefatihü’l-Gayb adlı eserinde de bu iki burhanı birleştirir ve tek bir burhan olarak ifade eder. Molla Sadrâ Allah’ın varlığını ispatlayan burhanları üç gruba ayırır ve nefs burhanının sıddıkîn burhanından sonra da en önemli ve en üstün burhan olduğunu söyler. Molla Sadrâ’nın dillendirdiği nefs burhanlarının en önemli özelliği Allah’ın varlığını ispatlamakla beraber sıfatlarını ve fiillerini de ispatlamasıdır. Bu çalışmada Molla Sadrâ’nın nefs burhanı ile diğer nefs burhanlarının farkı ele alınacak ve Molla Sadrâ’nın bu burhan vesilesiyle Vâcibü’l-Vücûd’u ve sıfatlarını nasıl ispatladığı ve konu hakkında ne gibi yenilikler getirdiği açıklanacaktır.Keywords : : İslam Felsefesi, Vâcibü’l-Vücûd, Nefs, Hudûs, Molla Sadrâ