- Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
- Vol: 12 Issue: 2
- DİJİTAL OYUN OYNAMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ DOOMÖ : GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
DİJİTAL OYUN OYNAMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ DOOMÖ : GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
Authors : Gönül Tekkurşun DEMİR, Zekihan HAZAR
Pages : 128-139
View : 17 | Download : 2
Publication Date : 2018-08-01
Article Type : Other
Abstract :Bu araştırmanın amacı; dijital oyun oynama motivasyonu kaynaklarının belirlenmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Araştırma kapsamında nicel ve nitel araştırma modellerinden yararlanılarak geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek için gerekli olan işlemler sırasıyla yapılmıştır. Bu kapsamda; araştırmaya ortaokul kademesinde öğrenim gören %43 kadın n=220 , %47 erkek n=293 olmak üzere toplam 513 öğrenci katılmıştır. Araştırmada ölçeğin yapı geçerliğini analiz etmek amacıyla SPSS.23 paket program kullanılmış ve bu kapsamda KMO, Madde Toplam Test Korelasyonu, AFA ve Cronbach Alpha analizleri uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğine kanıt oluşturması açısından yapılan bir diğer analiz ise Lisrel 8.8 programı kullanılarak yapılan DFA’dır. Yapılan analizler sonucunda ölçek maddelerinin üç alt faktör altında toplandığı görülmüştür. Bu faktörler sırasıyla; "Başarı ve Canlanma” 1., 8., 9., 10., ve 16. maddeler bu faktörün tek başına varyansın % 29,98’ini açıkladığı ve öz değerinin 5,69 olduğu saptanmıştır. İkinci faktör olan "Merak ve Sosyal Kabul” ün 23., 24., 27., 30., 32., 33., 34., 35. ve 36. maddelerden oluştuğu görülmüştür. Bu faktörün tek başına motivasyon değişkeninin % 11,78’ini açıkladığı ve bu faktöre ait öz değerin 2,23 olduğu tespit edilmiştir. Üçüncü faktör ise 38., 39., 40., 41. ve 42. maddelerden oluşarak "Oyun İsteğinde Belirsizlik” başlığı altında tanımlanmıştır. Bu faktörün tek başına motivasyon değişkeninin % 7’sini açıkladığı ve bu faktöre ait öz değerinin 1,33 olduğu saptanmıştır. Bu üç faktör motivasyon değişkenine ilişkin toplam varyansın % 48,77’sini açıklamaktadır. Ayrıca ölçeğe ilişkin yapılan DFA analizinde elde edilen sonuçların yeterli uyum indekslerine sahip olduğu görülmektedir. Yapılan analizler sonucunda 19 maddelik ve üç alt faktörlü bir yapı gösteren DOOMÖ’nün geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.Keywords : Oyun, dijital oyun, oyun motivasyonu, motivasyon