- Bayburt Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dergisi
- Vol: 4 Issue: 8
- Çin Tiyatrosu’nda Maske Kullanımında Dini İzler
Çin Tiyatrosu’nda Maske Kullanımında Dini İzler
Authors : Oğuzhan Vartolioğlu
Pages : 39-52
View : 14 | Download : 4
Publication Date : 2021-03-14
Article Type : Research
Abstract :İnsanlık tarihi kadar eski olan maske’ nin ritüellerden tiyatroya geçiş sürecinde birçok dini inanışların, geleneklerin ve kültürlerin etkili olduğunu görmekteyiz. Maske bir ayı postundan, büyük abartılı tahta parçalarından daha yalın ifadeleri olan makyaj-maskeye dönüşmüştür. Bu dönüşümün en büyük örneklerinden olan Çin Tiyatrosu’nda Şamanizm ve Budizm’ in etkisi, toplumsal olarak atalara saygı sunmanın etkisi ve çiftçi ağırlıklı bir toplumken toprak bereketi için yaptıkları gösterilerin etkisi yadsınamaz. Yeni yıl, bereket ve şeytan kovmak için yapılan gösterilerden saray gösterilerine dönüşmesi ve oradan da tiyatro topluluklarının birleşimi ile oluşturulan Pekin Tiyatrosu’nda maske bazı evrelerden geçmektedir. Bu çalışmada bu evrelerden bahsedilerek maskenin taşıdığı dini izler araştırılmıştır.Keywords : Çin Tiyatrosu, Maske, Tiyatro, Makyaj-Maske