- Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi
- Vol: 1 Issue: 1
- MIGIRDİÇ MARGOSYAN’IN SÖYLE MARGOS NERELİSEN? ADLI ESERİNDE DİYARBAKIR VE ‘ÖTEKİ’ İMGESİ...
MIGIRDİÇ MARGOSYAN’IN SÖYLE MARGOS NERELİSEN? ADLI ESERİNDE DİYARBAKIR VE ‘ÖTEKİ’ İMGESİ
Authors : Berivan Can Emmez
Pages : 145-157
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2012-01-01
Article Type : Other
Abstract :Bu çalışmada, Türkiyeli Edebiyat içinde var olan azınlık edebiyatlarından bir tanesi olan Ermeni Taşra Edebiyatı’ndan örnekler verilerek bu tür yapıtların ‘Türkiyeli Edebiyat’ olarak ele alınması gerektiği anlatılmaya çalışılacaktır. Azınlıkların edebiyat yapıtlarını hâkim ulusun etnik adıyla değil de yaşadıkları coğrafya ve kültürün bir öğesi olarak özgün adlarıyla anmak hem azınlıkları hiçe sayan bakış açısından sıyrılmanın bir yoludur hem de daha geniş bir Türk Edebiyatı’ndan bahsetmeyi mümkün kılar. Bu bağlamda, Diyarbakırlı yazar Mıgırdiç Margosyan’ın Türkiyeli bir edebiyat yapıtı olarak değerlendirilebilecek olan Söyle Margos Nerelisen? adlı öykü kitabında anlatılan 1940-1950’li yılların Diyarbakır’ının çokkültürlü ortamı ve bu ortamda var olan azınlıkların zaman ve mekâna göre değişiklik gösteren ‘öteki’ olma durumu ortaya konulacaktır. Birinci bölümde Azınlık Edebiyatı ve Ermeni Taşra Edebiyatı’ndan kısaca bahsedilecek, ikinci bölümde ise Ermeni Taşra Edebiyatı’nın son temsilcisi olan Mıgırdiç Margosyan’ın Diyarbakır’daki yaşantısından esinlenerek yazdığı öykülerinde gözlemlenebilen ‘öteki’ imgesi, anlatılacaktır.Keywords : Mıgırdiç Margosyan, Azınlık Edebiyatı, öteki, çokkültürlülük, Diyarbakır