[Safe] in a Narcissistic Closure
Authors : Defne Tüzün
Pages : 87-94
Doi:10.17484/yedi.963673
View : 7 | Download : 4
Publication Date : 2022-01-28
Article Type : Research
Abstract :Todd Haynes’in Safe (1995) filminin biçimsel bir analizini sunan bu makale Julia Kristeva’nın iğrenme (abjection) kavramından hareketle filmin baş karakteri olan Carol’un bedensel ve mekânsal olanla ilişkisini ele almaktadır. Makale, Kristeva’nın kavramsallaştırmasında olduğu gibi, iğrenme anne-çocuk simbiyozunun yarattığı bir uzamsal muğlaklık ve öznenin anne çocuk simbiyozunun dışına çıkıp kendi alanını kurma mücadelesi olarak yorumlayarak Carol karakterinin bir tür iğrenme deneyiminden geçtiğini savunmaktadır. Filmin anlatısında Carol tanısı konamayan bir hastalığa tutulmuştur ve bir kriz yaşamaktadır. Bu krizle baş edemeyince çölün ortasında bir şifa merkezine gidip burada yaşamaya başlar. Yarı dini bir felsefeye sahip bu merkez Carol’un kendini toplumdan tamamen izole etmesine ve sosyal sembolik düzenle olan bağını koparmasına neden olur. Makale karakterin bu narsistik kapanma sürecini filmin görsel ve işitsel yapısını analiz ederek tartışmaktadır.Keywords : Safe, Todd Haynes, iğrenme, Julia Kristeva, narsisizm, annelik, bedensellik