Hareketli Durağanlık İzlenimi: Bir Zamanlar Anadolu’da
Authors : Dilek Tunali
Pages : 39-51
Doi:10.17484/yedi.76134
View : 7 | Download : 4
Publication Date : 2014-01-01
Article Type : Research
Abstract :Nuri Bilge Ceylan’ın son filmi ‘Bir Zamanlar Anadolu’da’, yönetmenin filmografisinde hem radikal bir kopuşu hem de diğer filmleriyle içten içe devam eden, aktarılan ve dönüştürülen eski bağları düşündürmektedir. Yönetmenin daha önceki yapımlarında fotoğrafik etkinin, görsel kompozisyonların ve biçimsel estetiğin ön plana çıkması, son filmi ile birlikte daha sağlam, katmanlı ve okunabilir bir yapıt olma özelliğini pekiştirmiştir. Açık formun bu kez salt filmin biçimsel çözümlemesini değil, daha da ötesine geçerek kültürel, toplumsal ve psikolojik olguların okunmasına izin veren (hatta bunu zorunlu kılan) bir yapıda olduğu görülmektedir. Film böylece toplum, kültür ve birey üzerinden, hem birbiriyle bağdaşan hem de tezatlıklar kuran, okunmaya açık durumlar yaratabilmektedir. Sıradan bir döngü içinde Bakhtinci anlamda ‘diyalojikleşebilen’ ve Bergsoncu anlamda ‘durağanlık izlenimi üzerinden imge yaratabilen’ yapısıyla, söylemsel ve felsefi bir içerik zemini oluşturabilmektedir.Keywords : Nuri Bilge Ceylan, Anatolia, Chronotope, Image-time, Dialogic, Psychoneurosis