MÜZE-SİNEMA İLİŞKİSİNİ SOYGUN FİLMLERİ ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMEK
Authors : Ünal Üstündağ
Pages : 20-30
View : 13 | Download : 6
Publication Date : 2022-07-02
Article Type : Research
Abstract :Sinema, henüz yüz yılı yeni aşmış genç ve dinamik bir sektör olarak, toplumları şekillendirme, eğlence, tanıtım ve propaganda kapasitesiyle kültürel endüstrinin güçlü bir aracıdır. Üretilen ekonomik değerin her geçen gün büyümesi, teknolojisiyle birlikte etkileşimde olduğu tüm bilimleri de dönüştürebilme kapasitesiyle sinema, çağımızda güzel sanatlardan sosyolojiye dek tüm alanlarda hem nesne hem de özne olmuştur. Günümüzde aklımıza gelebilecek her şey sinemanın konusu, her yer de bir sinema setidir. Müzeler değerli ve nadir olanı koruma ve sergileme özellikleriyle modernizmin kurucu ve şekillendirici öğeleri olmuşlardır. Diğer yandan müzeler, uzun süreler yüksek kültürel seviye ve burjuvaziyle ilişkilendirilmişse de günümüzde sürekli tanımlaması değiştirilen, kültürel ve sosyolojik anlamda yeri yeniden sorgulanan dönüştürücü, demokratikleştirici, kapsayıcı ve çok sesli alanlar haline gelmişlerdir. Sinemanın ve müzelerin ortak nesnesi insandan yola çıkarak büyük kapsayıcılıklarının bir alanda kesişmesi, öncelikle müzelerin sinemada fon olarak görülmesiyle karşımıza çıkmaktadır. Bu yönüyle sinemacıların önce bir set olarak müzeleri keşfetmesi ve müzelerin sinemada görünür olmaları 20. yy ortalarını bulmuştur. Bu çalışma kapsamında, müzelerin çok daha görünür hale geldiği 1950’li yıllardan başlayarak öne çıkan çok sayıda kurmaca sinema filmi değerlendirilecektir. Müze-sinema ilişkisi, soygun temalı kurmaca uzun metraj film yapımcılarının ve yönetmenlerinin bir mekân olarak müzeye yaklaşımları değerlendirilecektir. Ayrıca, sinema sektörünün müzeye ya da müzelerin sinema eserlerine katkıları ele alınacaktır.Keywords : Müze-Sinema İlişkisi, Müze Soygunu Filmleri, Da Vinci Şifresi, Louvre Müzesi.