- Türklük Bilimi Araştırmaları
- Issue: 50
- RENÉ GIRARD’IN ÜÇGEN ARZU MODELİNE GÖRE NİZÂMÎ’NİN HUSREV U ŞÎRÎN VE NEVÂÎ’NİN FERHÂD U ŞÎRÎN MESNEV...
RENÉ GIRARD’IN ÜÇGEN ARZU MODELİNE GÖRE NİZÂMÎ’NİN HUSREV U ŞÎRÎN VE NEVÂÎ’NİN FERHÂD U ŞÎRÎN MESNEVİLERİNDE HUSREV’İN VE FERHÂD’IN KONUMU
Authors : Pınar Çelik Önal
Pages : 19-30
View : 7 | Download : 5
Publication Date : 2021-12-05
Article Type : Research
Abstract :René Girard’ın "üçgen arzu modeli” olarak bilinen kuramı anlatılara "metin merkezli” bir bakış açısı sunmaktadır. Bu kuram, anlatılardaki kahramanlar ve onların aralarındaki aşk ilişkilerini anlamak ve yorumlamak için modern edebiyat çalışmalarında kullanılmaktadır. Girard’ın önerdiği rakip tipi klasik Türk edebiyatındaki "rakip” tipine oldukça benzemektedir. Özellikle iki kahramanlı aşk mesnevilerinde bu rakip tipiyle sıklıkla karşılaşılmaktadır. Bu sebeple bahsi geçen metinleri bu kuramla yeniden yorumlamak mümkündür. Husrev u Şîrîn, iki kahramanlı aşk mesnevilerinin en bilinenlerindendir. İran edebiyatında Nizâmî tarafından kaleme alınan mesnevi Husrev’in ve Şîrîn’in ana kahraman olduğu, Ferhâd’ın ise dolayımlayıcı (rakip) tipiyle yan rolde yer aldığı bir hikâyeye sahiptir. Çağatay edebiyatı şairi Ali Şîr Nevâî tarafından ise Ferhâd u Şîrîn mesnevisi olarak yazılmıştır. Nevâî, Husrev’i ana kahraman olarak görmek istemez, "gerçek ve ideal âşık” tipi için uygun özelliklere Ferhâd’ın sahip olduğunu düşünür. Bu sebeple Husrev u Şîrîn mesnevilerinin hikâye çizgisini takip etmez, mesnevisinin ana kahramanı olarak Ferhâd’ı seçer ve eserinin adını da Ferhâd u Şîrîn koyar. Bu çalışmada René Girard’ın "üçgen arzu modeli”nden faydalanılarak Nizâmî ve Nevâî’nin ana kahraman tercihleri sorgulanacak; Husrev’in, Ferhâd’ın ve Şîrîn’in hikâyelerdeki rolleri ve üçgenin köşelerindeki konumları tespit edilecektir. Aslında Nevâî’nin bu hikâyede Ferhâd’ın ana kahraman olmasından çok Husrev’in "rakip” tipine dönüşmesine önem verdiği ortaya konacaktır.Keywords : mesnevi, Husrev, Şîrîn, Ferhâd, üçgen arzu modeli