- Turkish Academic Research Review
- Vol: 4 Issue: 4
- The Pythagorean Shift In The Ottoman Musical Writings
The Pythagorean Shift In The Ottoman Musical Writings
Authors : Hakkı Talha KOYTAK
Pages : 571-596
Doi:10.30622/tarr.646983
View : 6 | Download : 4
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research
Abstract :Müz iği n otonom veya heteronom b i r ş ek i lde i ncelen i p açıklanması tar i h boyunca tartı ş ılmı ş tır. Bu ma- kale, Osmanlı müz iği ndek i otonom-heteronom yakla ş ımları Yusuf Kır ş ehr i ’n i n R i sale- i Mus i k i ’s i nden (1411) Ha şi m Bey’ i n Mecmuası’na (1853) kadar on üç farklı müz i k yazması üzer i nden tartı ş mayı he- defl i yor. Erken dönem Osmanlılar ve onlardan öncek i Müslüman f i lozoflar müz iği n heteronom olarak i ncelend iği ethos ve Küreler i n Uyumu g i b i P i sagorcu doktr i nler i n oldukça farkındaydı. Bununla b i rl i kte, P i sagorculu ğ a kar ş ı b i r ç i zg i olan Ar i stoksenosçulu ğ un da Müslüman f i lozoflar ve erken dönem Osman- lıların müz i k yazmalarında çok büyük etk i s i oldu. 15.yüzyıldan i t i baren sayıları artan Türkçe yazmalar- da Ar i stoksenosçulu ğ un otonom yakla ş ımından kayma ba ş ladı. Bu makalen i n argümanı bu kaymanın devam eden yüzyıllarda ve bugün b i le müz i k dü ş ünces i nde P i sagorculu ğ un hak i m i yet i ne sebep verd iği yönünded i r. Bu durum P i sagorculu ğ un heteronom yakla ş ımının ba ş arısı de ği l Ar i stoksenosçu gelenek- ten kopmu ş olmanın sonucuydu.Keywords : Pisagorculuk, Aristoksenos, Otonomi-Heteronomi, Osmanlı Müzik Yazmaları, Sistemci Okul, Müzikte Anlam