On Adams’ Moral Argument for God’s Existence
Authors : Mustafa POLAT
Pages : 19-29
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2022-12-28
Article Type : Research
Abstract :Robert M. Adams (1979, 1987a, 1987b), ilahi buyruk teorisinin özgün bir yorumunu (MDCT) savunarak bu yorumun teorik yeterliliğinden kılgısal olarak hareket eden rasyonel teistik bir ispat öne sürer. Adams’a göre; MDCT’ye ahlaki diskuru en yetkin şekilde temellendiren teori olarak inanmak meşru olarak MDCT’nin varsayımı olan Tanrı’nın varlığına da inanılması gerektiğine dair kılgısal bir gerekçe sağlar. Bu makalede, Adams\'ın ahlak argümanının altında yatan formel argüman yapısı ve kılgısal ispat yöntemini dikkate alarak bu argümanı belirgin bir ispat gücü taşımadığı için eleştireceğim. Buna göre Adams’ın kılgısal ispat stratejisi- yani teorik olarak güvenilir de-ontik inançlar vasıtasıyla bazı teistik inançların güvenilirliğini çıkarsamak- en iyi haliyle ayrıştırıcı bir ispat gücü taşımamaktır, çünkü mevcut argüman yapısı ve stratejisi kullanılarak sözde yetkin teoriler vasıtasıyla sınırsız sayıda ve türde kılgısal argüman Tanrı’nın varlığı adına ve hatta yokluğu adına sunulabilmektedir. Adams’ın argüman stratejisi ve yapısının bu geçirgenliği giderilmediği sürece Adams’ın ispatının ikna ediciliği benzer strateji ve yapıyı takip eden diğer ispatlar karşısında anlamsızlaşır. Bu noktada, Adams’ın savunduğu üzere bu ahlak argümanını MDCT’nin özgün teorik içerik ve açıklama gücü üzerinden ayrıştırmak mümkün görünse de bu manevra Adams’ın kendi kılgısal stratejisi ile çelişen başka sorunları beraberinde getirmektedirKeywords : Tanrı\'nın Varlığına Dair Ahlak Argümanları, İlahi Buyruk Teorisi, Kılgısal Uslamlama, Ahlaki Gerçekçilik