Ömer Kavur’un Erken Dönem Filmleri: Varoluşçu Arayışların Sineması
Authors : Mustafa Kemal Sancar
Pages : 198-215
Doi:10.31122/sinefilozofi.1231612
View : 36 | Download : 44
Publication Date : 2023-06-27
Article Type : Research Article
Abstract :Ömer Kavur sinemasını meydana getiren biçimsel ve içeriğe dair etmenleri auteurcü bir perspektifle ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma, söz konusu etmenleri varoluşçu felsefe ile ilişkisi çerçevesinde çözümlemektedir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle bir auteur yönetmen olarak Kavur’un kendisine has üslubu ve filmlerinde yer alan ortak özellikler açıklanmıştır. Kendi üslubunu yaratmış ve bu sayede ulusal ve uluslararası birçok alanda ödüllendirilmiş bir sinemacı olan Kavur, yaratıcı yönetmen anlamında "auteur” olarak akla ilk gelen Türk sinema sanatçılarından biridir. Yeşilçam döneminde çektiği toplumcu gerçekçi filmlerin ardından hem özgün senaryosunu yazdığı filmlerde hem de uyarlama filmlerinde varoluşçu izlekleri takip etmektedir. Söz konusu izleklerin filmlerde yer alışı, film anlatısı içindeki ögeler vasıtasıyla ya da Kavur’un kendine has biçimsel ve içeriğe dair felsefi arayışlarında bulunmaktadır. Bu ögeleri açığa çıkarmak için çalışmada iki film analiz yöntemi kullanılmıştır. Auteur eleştirisi yöntemi vasıtasıyla Kavur sinemasını oluşturan unsurlar belirlendikten sonra bu unsurların varoluşçu felsefe açısından taşıdığı anlamlar felsefi film eleştirisi yöntemi ile çözümlenmiştir. Yönetmenin erken dönem filmlerinden olan "Yatık Emine” (1975), "Yusuf ile Kenan” (1979) ve "Kırık Bir Aşk Hikâyesi” (1981) ile sınırlandırılan analizler sonucunda; "yer alan belirli biçimsel ve içeriğe ilişkin faktörlerde, varoluşçu filozofların ele aldığı varoluş, ölüm ve yabancılaşma gibi nosyonların filmsel öyküleme aracılığıyla işlendiği belirlenmiştir.Keywords : varoluşçuluk, ömer kavur, auteur, film eleştirisi, türk sineması