Douglas Sirk Sinemasında Moral Ökült ve Maniheizm
Authors : Sercan Bozdoğan
Pages : 41-54
Doi:10.31122/sinefilozofi.1057513
View : 9 | Download : 5
Publication Date : 2022-09-30
Article Type : Research
Abstract :Melodramatik modu oluşturan en önemli kavramlar Moral Ökült ve Maniheizm’dir. Moral Ökült kavramı geleneklerin nesillerden nesillere tekrarı ile dönüştüğü ahlaki normlar, Maniheizm kavramı ise adını aldığı inancı oluşturan birçok dinsel pratiğin üzerine kuruludur. Melodramatik modun yer aldığı sinema eserleri evrenselleşmiş olup seyirciden yıllardır büyük ilgi görmektedir. Bu ilginin ardında ilkel toplum zihniyeti ile Moral Ökült ve Maniheizm kavramları arasındaki bağlantı yatmaktadır. Douglas Sirk filmleri melodramatik modun sinema alanındaki temsilcileridir. Yönetmenin 1950’li yıllara damga vuran Magnificent Obsession (Mukaddes Azap, Douglas Sirk, 1954), All That Heaven Allows (Her Şey Senin İçin, Douglas Sirk, 1955), Written on the Wind (Aşk Rüzgarları, Douglas Sirk, 1956), Imitation of Life (Zehirli Hayat, Douglas Sirk, 1959) adlı filmleri Moral Ökült ve Maniheist temalarıyla öne çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı ilkel toplumların geleneklerinin sürekliliği ile ortaya çıkan ahlak kurallarımızın aynı silsileyle dine dönüşmesi düsturundan yola çıkarak Moral Ökült ve Maniheizm kavramlarını oluşturan orijine göz atabilmektir. Kültürel antropoloji ve teoloji alanlarından faydalanılarak Douglas Sirk’in dört filmi üzerinden yapılacak analiz ile melodram sinemasının seyirci nezdindeki popülerliğine dair cevaplar aranacaktır.Keywords : Moral Ökült, Maniheizm, Melodram, Douglas Sirk, Peter Brooks