- SineFilozofi
- Vol: 7 Issue: 13
- An Exceptional Adam and Eve Story Through Gilles Deleuze's Concept of Crystal-Image: The Fountain (2...
An Exceptional Adam and Eve Story Through Gilles Deleuze's Concept of Crystal-Image: The Fountain (2006)
Authors : Filiz Erdoğan Tuğran, Aytaç Hakan Tuğran
Pages : 45-60
Doi:10.31122/sinefilozofi.1090694
View : 8 | Download : 3
Publication Date : 2022-06-28
Article Type : Research
Abstract :Gilles Deleuze’ün sinema ile ilgili önemli kavramlarından biri olan hareket-imaj kavramı Hollywood filmleriyle özdeşleştirilmektedir. Organik kurgu yapısı, öykünün çizgisel anlatısı, film karakterlerinin içinde bulunduğu durumlar, gerçekleştirdiği eylemler, bu eylemler ve durumların birbirini dönüştürerek bir sonuca ulaşması ve tüm bunların duyu-motora uygun bir şekilde sunulması gibi hareket-imajın tanımı içinde yer alan unsurlar olarak görülür. Tüm bunlar hareket-imge sinemasının Hollywood sineması ile özdeşleştirilmesini haklı kılsa da Hollywood’un içinden bu konvansiyel yapıya kimi unsurları bakımından aykırı filmler de çıkmaktadır. Bu filmlerden biri Darren Aronofsky’nin 2006 yılında yönettiği The Fountain filmidir. Film, birbiri ile ilişkili ve birbiri içine geçen üç hikayenin odağına aşkı alır. Farklı zaman dilimlerinden ve mitolojik unsurlardan beslenen bu üç hikaye ile Aşk duygusu filmsel evrenin tamamını sarmaktadır. Filmde anlatılan ilk hikayenin ortalarında belirginleşen ana kahramanların Adem ve Havva’ya dönüşme olasılıkları filmdeki aşk temasını yaratılıştaki aşkla benzeştirecek ve böylece hikaye iki insan arasında yaşanan aşktan ziyade aşkın, insan üstü bir kosmosla ilgili olduğu bir durumla ilintilendirilecektir. Geleneksel olay örgüsünden farklılaşarak istisna halleri ve çatallanmalar üreten bu film, Deleuze’ün zaman-imge kavramıyla birlikte düşünülecektir. Zaman-imge sineması, çizgisel anlatımdan uzak, izleyiciyi kahramanla birlikte düşünmeye sevkeden, onun duyu-motor mekanizmasını arızaya uğratan bir imgeler düzeni olarak betimlenebilir. Makalede The Fountain (2006) filmi zaman-imge sineması ve onun önemli imgeler rejiminden olan kristal-imaj kavramıyla birlikte düşünülecektir. Kristal-imaj kristalın yüzleri gibi aynı imgelerin farklı olasılıklarını ve yansımalarını sunmaktadır. Film boyunca anlatılan üç ayrı hikaye aynı kahramanların hayatlarının farklı yansımaları ve farklı yüzeyleri olarak düşünülmüştür. The Fountain (2006) filminde bu yansımalardan hareketle kristal-imajın belirtileri olarak görülen şimdinin uç noktaları ve geçmiş tabakalarından hareketle dolaysız bir zaman imgenin açığa çıkma olasılıkları incelenecektir.Keywords : Zaman-İmaj, Kristal-İmaj, Gilles Deleuze, Henri Bergson, Darren Aronofsky