- SineFilozofi
- Vol: 6 Issue: 12
- Mikhail Bakhtin’in Kronotop Kavramı Bağlamında Kalandar Soğuğu (2015) Filmi
Mikhail Bakhtin’in Kronotop Kavramı Bağlamında Kalandar Soğuğu (2015) Filmi
Authors : Ayşegül Konak
Pages : 1143-1160
Doi:10.31122/sinefilozofi.868907
View : 8 | Download : 2
Publication Date : 2021-12-25
Article Type : Research
Abstract :Bir edebiyat eleştirmen ve kuramcısı Mikhail Bakhtin, roman incelemelerine getirdiği yeni kavramlarla edebiyat eleştirisine önemli bir değer katmıştır. Karnaval, diyaloji, çokseslilik gibi kavramları yazına kazandıran Bakhtin, incelediği romanlardaki ortak özellikleri bu kavramlar yoluyla belirlemeye çalışmıştır. Bu çalışmanın konusu olan kronotop kavramı da Bakhtin’e ait diğer bir önemli kavramdır. Kronotop, zaman-uzam anlamına gelir ve anlatıdaki zaman ve mekânların kesiştiği, anlatı açısından tarihsel, sosyal, kültürel anlamlar barındıran düğüm noktalarını ifade eder. Bakhtin’in ürettiği bu kavramlar edebiyat eleştirileri için günümüzde sıklıkla kullanılmakla beraber, diğer sanat dalları için de ufuk açıcı bakış açıları sunmaktadır. Sinema sanatında, film anlatısını incelemede Bakhtin’in kavramlarının kullanılması ise edebiyattaki kadar yaygın değildir. Bu çalışma, Mustafa Kara’nın Kalandar Soğuğu (2015) filmindeki kronotopları Bakhtin’in kavramsallaştırması ışığında belirlemek ve bu kronotoplar üzerinden sosyolojik bir okuma yapmayı amaçlamaktadır. Filmde anlatıyı oluşturan başlıca kronotopların taşra, dağlar ve mağaralar, boğa güreşleri ve maden ocağı olduğu tespit edilmiş ve bu kronotopların yakın dönem Türk Sineması’nda sıkça rastlanan yeni taşra söylemine ve erkeklik kavramına ilişkin bir bakış açısı oluşturduğu sonucuna varılmıştır.Keywords : bakhtin, kronotop, mekan, sinema, taşra, erkeklik, kalandar soğuğu