- SineFilozofi
- Vol: 6 Issue: 11 - Special Issue: (3) 2021 Special Issue
- Reha Erdem’in Beş Vakit Filminde Simgesel Düzen ve Büyük Öteki
Reha Erdem’in Beş Vakit Filminde Simgesel Düzen ve Büyük Öteki
Authors : Berna Sitera Değirmen, Zeynep Çetin Erus
Pages : 292-311
Doi:10.31122/sinefilozofi.871680
View : 9 | Download : 3
Publication Date : 2021-10-09
Article Type : Research
Abstract :Türkiye sinemasında özellikle 2000 sonrasında baba-çocuk ilişkilerini ele alan filmlerde bir artış vardır. Bu ilişkiler hem bireyin hem toplumsalın bilinçdışı süreçlerle ilişkisi açısından oldukça dikkat çekicidir. Sinemayı toplumun bilinçdışı arzularıyla birlikte düşündüğümüzde, psikanalizin bu noktada derinlikli bir inceleme alanı olarak ortaya çıktığını görürüz. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, baba-çocuk ilişkilerini ele alan filmlerin bir örneği olarak Reha Erdem’in Beş Vakit (2006) filmini Lacan’ın simgesel düzen ve onunla ilintili olarak "Falllus”, "Babanın adı”, "Büyük Öteki” ve "Gerçek” gibi kavramlarıyla tartışmaktır. Lacan’ın babalık kavramını babanın adı olarak simgesel boyutuyla ele alması, filmde hem biyolojik babalığı tartışmamıza hem de simgesel bir yasa olarak onun ötesine uzanmamıza olanak sağlar. Filmde ebeveynler dil/söylem aracılığıyla arzularını çocuklara yansıtırken, tutarlı olmayan ve baskıcı bir yasa oluşturdukları için film boyunca simgeselin ve gerçeğin gerilimi hissedilir. Simgesel düzenin ve gerçeğin görünümlerini ve gösteren olarak fallusun imkansızlığını tartışıp Lacancı paternal yasanın izini Beş Vakit filminde sürmek bu çalışmanın temel hedefidir.Keywords : Simgesel Düzen, Babanın Adı, Fallus, Büyük Öteki, Gerçek, Lacan, Beş Vakit