- SineFilozofi
- Special Issue: (2) Mayıs Special Issue
- Ben Oyum: Tayfun Pirselimoğlu Sinemasında Arzu Üçgeni
Ben Oyum: Tayfun Pirselimoğlu Sinemasında Arzu Üçgeni
Authors : Türker Körük
Pages : 282-295
Doi:10.31122/sinefilozofi.674540
View : 8 | Download : 5
Publication Date : 2016-05-29
Article Type : Research
Abstract :René Girard’ın, bir edebiyat eserinin "romansal” bir düzlemde tanımlanabilmesi için öne sürdüğü arzu üçgeni kavramı, bir edebiyat eserinin hakikatinin eserdeki karakterlerin duydukları arzunun temelinde yattığını öne sürer. Bu arzuyu, Hegel’in mutsuz bilinç kavramı ve Sartre’ın bozuk inanç kavramıyla eklemleyen Girard, mimetik bir arzunun rol oynadığı ve başkasının arzusunu arzulamak olarak nitelediği, nesneyle özne (arzulayanla-arzulanan) arasına ikinci bir özne (arzulatan) yerleştirdiği esnek bir üçgen figürü ile tanımlar. Girard’a göre, özneyle nesne arasına yerleştirilen ve "dolayımlayıcı” adını alan bu ikinci özne, esas öznenin arzusunun temel kaynağı olup, bir edebiyat eserini romantik bir arzu yalanından kurtaran sahiciliği de içinde taşır. Bu metin, Tayfun Pirselimoğlu filmlerinde Girardçı arzunun açığa çıkarılmasını irdeleme amacı taşımaktadır. Yapacağımız tanımlarla, genel yapısı itibariyle bir kimlik değişimi, bir başkası olma durumu olarak niteleyeceğimiz ve inceleyeceğimiz Tayfun Pirselimoğlu Sineması’nın, Girard’ın Cervantes’ten Proust’a kadar önemli yazarlarda izini sürdüğü arzunun açığa çıkarılmasına koşut bir yaklaşımla ele alınabileceğini ve yönetmenin filmlerindeki karakterlerin arzularının bir "dolayımlayıcı” ile oluş(turul)up, bir "dolayımlayıcı” ile dönüşüme uğra(tıl)dığını öne süreceğiz.Keywords : Felsefe, Tayfun Pirselimoğlu, Üçgen Arzu, Rene Girard