- SineFilozofi
- Vol: 4 Issue: 8
- Artık Toplayıcılar ve Ben Filminde Seyircisinin Yaşam Gücünü Arttıran Bir Görüntü Toplayıcısı Olarak...
Artık Toplayıcılar ve Ben Filminde Seyircisinin Yaşam Gücünü Arttıran Bir Görüntü Toplayıcısı Olarak Agnès Varda
Authors : Ersan Ocak
Pages : 226-248
Doi:10.31122/sinefilozofi.633092
View : 7 | Download : 2
Publication Date : 2019-12-29
Article Type : Research
Abstract :Agnès Varda’nın Les Glaneurs et la glaneuse ( A(r)tık Toplayıcılar ve Ben , 2000) belgesel filminin ayırt edici niteliklerinden biri, filmin seyri esnasında ve sonrasında (sinema salonundan ayrıldıktan sonra ve ilerleyen zamanlarda filmi hatırladıkça) seyircisinin ya ş am gücünü artırmasıdır. Bu metinde, söz konusu belgesel filmin seyircisinde ya ş am gücünü artıran kaynaklardan ortaya konabilen üçü tartı ş ılacaktır. Bunlar, sırasıyla, Varda’nın bu belgesel filminde kendini " görüntü toplayıcı kadın sinemacı” olarak konumlaması; ya ş amı boyunca geli ş tirdi ğ i ve cinécriture (sineyazı) olarak adlandırdı ğ ı sinema yapma biçiminin kurucu nitelikleri; ve son olarak, filminin ö zneleri ve seyricisiyle kurdu ğ u ö zgün ili ş kilerdir. Varda yol filmi olarak tasarladı ğ ı bu belgeselinde kar ş ıla ş malara ve diyalo ğ a açık kalır. Her bir sosyal aktörle ya ş adı ğ ı kar ş ıla ş mada kendini gözden geçirir; kar ş ıla ş tı ğ ı sosyal aktörün anlatılarını, kendi bedeni, dü ş ünceleri, duyguları üzerinden akıtır. Birlikte üretti ğ i sanatçılarla yola çıkar; kar ş ıla ş malar içinde diyalo ğ a girdi ğ i sosyal aktörlerin filmini yapılandırması için onlara yer açar; seyircisinin filminin içine girebilmesi için aralıklar bırakır; özdü ş ünümsellik içinde kendini a ş ındırarak filmini kurgular. Varda duygularına dair ifadelerini ve bedeninin imgelerini bu filme dahil ederek ya ş amın akı ş ına, zamanın yıpratıcı etkisine, ölümün geli ş ine dair dü ş üncelerini gözden geçirir.Keywords : Agnès Varda, artık toplayıcılık, yaşam gücü, sineyazı (cinécriture), belgesel