- SineFilozofi
- Special Issue: (1) Mayıs 2019 Special Issue
- Melodram ve Tragedyanın Ahlaki Evreninin Çağan Irmak Filmlerindeki Dönüşümü
Melodram ve Tragedyanın Ahlaki Evreninin Çağan Irmak Filmlerindeki Dönüşümü
Authors : Duygu Turgay
Pages : 396-414
Doi:10.31122/sinefilozofi.511812
View : 7 | Download : 2
Publication Date : 2019-05-10
Article Type : Research
Abstract :Gerek melodram gerekse tragedya olsun her iki tür de ahlak dersi vererek ahlaki olanı vurgulamayı amaçlamaktadır. Melodram, ahlaksal ölçüler içinde sıralanmış olaylar dizisinden oluşan bir türdür. Aristoteles’in tanımı ile tragedya da ahlaksal bakımdan ağırbaşlı, başı ve sonu olan, belli bir uzunluğu bulunan bir eylemin taklididir. Çalışmada melodram ve tragedyanın ahlaki değer vurgusuna dayanan anlatısının Çağan Irmak filmlerine nasıl yansıdığı ve bu filmlerde bu yansımanın nasıl bir dönüşüm geçirdiği sorularına cevap bulmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda melodramın ve tragedyanın "ahlaki” tanımı ve bu tanımın her iki türün anlatı yapısına yansıması üzerinde durulmuştur. Ayrıca çalışmada Çağan Irmak’ın örneklem alınan filmleri incelenerek Çağan Irmak’ın "ahlak” kavramını nasıl ele aldığı üzerinde de durulmaktadır. Çalışmada Çağan Irmak’ın Issız Adam (2008), Dedemin İnsanları (2011) , ve Unutursam Fısılda (2014) olmak üzere üç filmi örneklem olarak alınmıştır. Çalışmada örneklem olarak alınan bu filmlerde melodram ve tragedya kavramları çerçevesinde sinematik imajlar incelenmiştir. Çağan Irmak, filmlerinde hem melodram hem de tragedyanın unsurlarından ve anlatı yapısından yararlanmaktadır. Ayrıca Çağan Irmak’ın filmlerinde, ahlaki değer vurgusu yaptığı da söylenebilir. Fakat bu ahlaki değer vurgusu ne melodramda olduğu gibi keskin çizgilerle birbirinden ayrılmış zıtlıklar üzerinden yapılmakta ne de tragedyada olduğu gibi ahlaki yönden üstün karakterler ile gerçekleştirilmektedir. Çağan Irmak filmlerinde, toplumsal ahlaki normlardan ve de karakterlerin eylemlerinden çok, evrensel ahlaki normlara ve karakterlerin duygu durumlarına ağırlık verilerek bu filmler, ahlaki yönden melodram ve tragedya türlerinden farklılaşmıştır.Keywords : Melodram, Tragedya, Ahlak