- SineFilozofi
- Special Issue: (1) Mayıs 2019 Special Issue
- Sinematografik Temsil Bağlaminda Cindy Sherman’in Untitled Film Stills Serisi
Sinematografik Temsil Bağlaminda Cindy Sherman’in Untitled Film Stills Serisi
Authors : Mehmet Fatih Yelmen
Pages : 200-220
Doi:10.31122/sinefilozofi.493740
View : 8 | Download : 4
Publication Date : 2019-05-10
Article Type : Other
Abstract :Temsil, görsel sanatlarda farklı biçim ve içeriklerde kar ş ılık bulmaktadır. Örne ğ in foto ğ raf sanatında ı ş ık, gölge, kostüm, makyaj vb. unsurlar temsili olu ş turan özelliklerdendir. Sinema sanatında ise; bu özelliklere ek olarak devinim ve montaj temsilin ba ş ta gelen biçimsel özellikleridir. İ çerik açısından ele alındı ğ ında temsil, sanat eserinin ifade etti ğ i konuya ve ba ğ lama göre ş ekillenmekte, ba ş ka bir deyi ş le temsili hale gelen içerik, imgesel olanı da ortaya çıkarmaya ba ş lamaktadır. Örne ğ in, genel olarak dü ş ük bütçelerle korku, bilimkurgu, western, gangster gibi çe ş itli türlerde çekilen B tipi filmlerdeki kadın karakterleri, sinematografik temsilin hem biçim hem de içerik özelliklerini ta ş ımaktadır. Buna göre, bir kısmı 1950’lilerin sonlarına ait bu filmlerdeki kadınların benzer görünümleri ve karakterleri, stereotiple ş mi ş bir temsilin parçaları haline gelmi ş lerdir. Bu çalı ş mada, Cindy Sherman’ın B tipi filmlerdeki kadın karakterlerden yola çıkarak gerçekle ş tirdi ğ i "Untitled Film Stills” serisindeki otoportrelerinden olu ş an foto ğ raflarında, foto ğ rafik temsil unsurlarının, özellikle içerik ba ğ lamında sinematografik temsile dönü ş tü ğ ü ve böylelikle de seyircinin sinematografik dü ş ünmeye sevk edildi ğ i fikri, fenomenolojik yöntem kullanılarak açıklanmaya çalı ş ılacaktır.Keywords : Fotoğraf, Temsil, Stereotip